U izvještaju o koncertu na zagrebačkom Hipodromu, objavljenom pod naslovom „Stotine hiljada uzvikuju fašističke parole“, švicarski list Neue Zürcher Zeitung piše kako je Thompson započeo koncert pozdravom „Hvaljen Isus i Marija“ i porukom da se Evropa mora vratiti svojim kršćanskim temeljima kako bi Hrvatska ponovno ojačala. Prema Deutsche Welleu, Thompson šalje svojim fanovima poruku da su dio „velike nacije“, dok se istovremeno prikazuje i kao provokator i kao narodni heroj.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
U članku se nadalje ističe da je „Za dom spremni“ pozdrav koji potječe iz ustaškog pokreta – fašističke organizacije koja je tokom Drugog svjetskog rata stvorila marionetsku državu u Hrvatskoj i BiH pod pokroviteljstvom nacističke Njemačke. I na ovom koncertu, navodi list, „hiljade okupljenih bez oklijevanja su skandirale ovaj pozdrav“.
Autor upozorava da ova fraza i danas izaziva strah kod manjina u Hrvatskoj, podsjećajući da su za vrijeme ustaške vladavine masovno stradali Jevreji, Srbi i Romi. „To svakako nije bilo nepoznato ni Thompsonu ni brojnim javnim ličnostima iz svijeta politike i sporta koje su bile prisutne. No, čini se da to nikome nije predstavljalo problem. Čak je i premijer Andrej Plenković, poznat po konzervativnim stavovima, s djecom posjetio Thompsonovu generalnu probu.“ List ističe kako su koncerti pjevača, koji je ime uzeo po američkom mitraljezu, postali kolektivni ritual nacionalnog identiteta od ratnih devedesetih – i to su, smatra se, ostali i do danas.
Kršćanski nacionalizam
Autor podsjeća da je Thompsonu zbog optužbi za glorifikaciju fašizma u prethodnim godinama bilo onemogućeno da nastupa u više zemalja – među njima Švicarskoj, Njemačkoj, Austriji, Nizozemskoj, BiH i Sloveniji.
Zaključuje se da Thompson izražava i pojačava osjećaj nacionalnog identiteta kroz jedan oblik kršćanskog nacionalizma. U njegovim pjesmama dominiraju figure „dobrih“ – porodica, hrvatski narod, Bog, Marija – i „zlih“, koje personificiraju komunisti i „izdajnici nacije“. Tokom koncerta dronovi su u nebu iscrtali križ i lik Djevice Marije, što autor interpretira kao spajanje nacionalističkog identiteta s radikaliziranom verzijom katoličanstva.
Prema Neue Zürcher Zeitungu, Thompsonov nacionalizam podsjeća na američki kršćanski desničarski pokret koji je stekao zamah uz Donalda Trumpa – pokret koji zagovara superiornost kršćana, pripadnost „izabranom narodu“, ukidanje sekularnosti i očuvanje tradicionalnih rodnih uloga.
Nezamislivo u Njemačkoj
Komentator lista Berliner Zeitung također izražava zabrinutost, u tekstu naslovljenom: „500.000 Hrvata slavi fašizam“. U podnaslovu stoji: „Koncert ultranacionalističkog pjevača Thompsona baca uznemirujuće svjetlo na stanje u zemlji“.
Nakon što objašnjava porijeklo pozdrava „Za dom – spremni“, autor pravi usporedbu s Njemačkom: „Zamislimo da se pola miliona ljudi u Berlinu okupi na koncertu desničarskog rock benda i uglas viče ‘Sieg Heil’. U Njemačkoj to je nezamislivo. U Hrvatskoj, međutim, ‘Za dom spremni’ skandira se bez zadrške.“ Posebno alarmantnim smatra prisustvo velikog broja mladih, koji nisu ni živjeli tokom ratova 1990-ih, ali se, čini se, poistovjećuju s Thompsonovim militantnim porukama.
Kult pjevača, dodaje autor, nije marginalna pojava – što potvrđuje ne samo ogroman broj posjetilaca, već i prisvajanje od strane političke i sportske elite. Nogometna reprezentacija i brojni sportisti redovno slave uz njegove pjesme, političari ih koriste u kampanjama, a njegova muzika je stalno prisutna na obali tokom ljeta.
Romantizacija fašizma
Zaključno, autor navodi kako je u Hrvatskoj izgrađena verzija prošlosti u kojoj se ratni zločini umanjuju, a fašistički simboli uljepšavaju i romantiziraju. Svaki Thompsonov stih, piše, dodatno pojačava tu selektivnu memoriju koja odzvanja ne samo Zagrebom, već i cijelim društvom. „Plavetnilo Jadrana“, kaže autor, „prekriva mnoge unutrašnje napetosti“.
Odgovornost se, prema njegovim riječima, djelomično nalazi i u reakciji – ili bolje rečeno – nereakciji Evropske unije. „Ko god ozbiljno shvata evropske vrijednosti, ne smije ćutati na ovakvo prikrivanje prošlosti. Jer kada se pola miliona ljudi okupi da slavi pjevača koji otvoreno koketira s fašističkom simbolikom, tada to nije više samo pitanje muzike – to je znak da je EU propustila odlučno reagovati na fašizam“, zaključuje Berliner Zeitung, prenosi Avaz.