Njemački auto-klub ADAC upozorava da će cijene benzina i dizela znatno porasti kada evropski sistem trgovanja emisijama ugljen-dioksida stupi na snagu. Ovaj rast troškova neće pogoditi samo zemlje EU, već i one poput BiH, koje zavise od uvoza goriva.

Prema procjenama ADAC-a, do 2026. godine cijene goriva će rasti postepeno – do tri centa po litru benzina i 3,1 cent za dizel. Međutim, od 2027. očekuje se znatno veće poskupljenje, koje bi moglo dostići i 19 centi po litru, zavisno od tempa primjene mjera zaštite klime.

Uticaj na BiH

Bosna i Hercegovina, čije se tržište oslanja na uvoz goriva i globalne cijene, mogla bi osjetiti posljedice evropskog poskupljenja. Povećanje cijena u EU često dovodi do rasta troškova transporta i uvoza, što se direktno reflektuje na potrošače u BiH.

S obzirom na to da BiH nema značajne mehanizme za regulaciju cijena goriva, osim ograničene kontrole marži, vozači bi mogli osjetiti dodatno finansijsko opterećenje. U kombinaciji s inflacijom i već visokim troškovima života, ovo poskupljenje bi moglo uticati na cijelu ekonomiju – od prevoza do cijena osnovnih namirnica.

Posljedice evropske regulative

Evropski sistem trgovanja emisijama CO2 (ETS) ima za cilj smanjenje ugljeničnih emisija i prelazak na održive izvore energije. Ipak, kao i ranije, ovakve mjere često donose ekonomske posljedice koje najviše pogađaju građane.

Iako BiH nije članica EU, odluke donesene u Briselu imaju značajan uticaj na njenu ekonomiju. Povećanje cijena goriva u Evropi može dovesti do viših troškova za transportne kompanije, skupljih uvoznih proizvoda i dodatnog pritiska na standard građana.