Nakon višemjesečne blokade na evropskom putu Bosne i Hercegovine, politički akteri koji i dalje žele nastaviti tim putem suočeni su s ograničenim izborom – ili pronaći novog partnera za gašenje krize i postepenu sanaciju štete, ili jednostavno čekati Opće izbore 2026. godine.

Trojka iz Federacije BiH već sedmicama pokušava uspostaviti novu konstelaciju državne vlasti u saradnji s opozicionim strankama iz Republike Srpske, tražeći pritom podršku i HDZ-a. Međutim, opozicija iz RS-a u svojim izjavama i potezima sve češće pokazuje da u ključnim pitanjima koja se tiču države ne odstupa znatno od politika aktuelne vlasti u manjem entitetu. To, realno gledano, nije iznenađenje za one koji prate politička dešavanja u zemlji.

Da u državnom parlamentu postoji većina koja je spremna postići saglasnost oko suštinskih reformi, jačanja institucija i napretka ka EU i NATO integracijama, broj problema u zemlji bio bi daleko manji. Međutim, takva većina trenutno ne postoji.

Upravo zbog toga Trojka iz Federacije BiH nema luksuz da narednih godinu i po dana pasivno čeka izbore, pogotovo jer je sama nakon izbora 2022. odabrala partnere i formirala vlast sa SNSD-om iz RS-a.

Ako je, s obzirom na poznate razloge, dalja saradnja sa SNSD-om nemoguća, logičan korak je traženje alternativnog partnera – i opozicija iz RS-a, iako daleko od idealnog izbora, u ovom trenutku može predstavljati prihvatljiviju opciju. Iako su podržali veto Željke Cvijanović, nisu se eksplicitno izjasnili protiv Suda BiH, niti su osporili presudu Dodiku, a iako nisu jasni po pitanju NATO puta, postoje elementi saradnje.

Trojka iz RS-a, prema do sada izrečenim stavovima, ne bi imala problem s usvajanjem preostalih evropskih zakona – uključujući Zakon o sudovima, koji je već dugo blokiran zbog spora oko sjedišta Apelacionog vijeća – kao ni s imenovanjem glavnog pregovarača s EU. Time bi evropski proces konačno bio deblokiran, što bi predstavljalo značajan iskorak i donijelo prijeko potrebnu političku dinamiku.

Naravno, mnoga teža pitanja ostala bi za kasniju fazu, što su i sami politički akteri već nagovijestili. Treba imati na umu i političku poziciju opozicije iz RS-a, koja balansira između želje za saradnjom i očekivanja biračkog tijela koje ima jasno postavljene crvene linije.

Jedna dodatna prednost je i činjenica da lideri opozicije iz RS-a nemaju presude Suda BiH niti su učestvovali u antiustavnim potezima poput onih koje je provodio Dodik.

Na kraju, iako ni saradnja sa opozicionom Trojkom iz RS-a neće biti laka, Trojka iz Federacije mora pokušati iskoristiti priliku i spasiti svoj mandat. Jer s trenutnim partnerima poput SNSD-a rješenja nema – a i djelimičan pomak bolji je od potpune stagnacije i čekanja izbora.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW