TikTok

Šta su nama Facebook, Instagram, X, Tik Tok, i zašto smo se tako lako odrekli privatnosti? O ovoj temi za N1 govorili su Vahidin Đaltur, IT stručnjak, i Nermina Vehabović Rudež, psihologinja.

Njihova tema je i evolucija društvenih mreža. Kakve promjene će uslijediti sa masovnijom upotrebom vještačke inteligencije, kako će izgledati društvene mreže u bliskoj budućnosti, šta su prednosti i mane postojećeg koncepta?

Ko su danas najčešći korisnici društvenih mreža, da li je sve više onih koji deaktiviraju naloge i zašto? 

Na početku ističu da su društvene mreže svakodnevnica, alat koji se koristi svakodnevno, pitanje je samo koju od društvenih mreža.

Virtualna stvarnost

Vehabović Rudež naglašava da se evolucija dešavala i u njenom mišljenju o društvenim mrežama.

“Prvobitno su bile zabava, pa umrežavanje ljudi, pa velika pomoć tokom Covida, ali sada su postale opasnost, zbog nemogućnosti ljudi da postave granice, i na neki način držimo optimalni nivo koji nam neće štetiti. Poprilična su opasnost za mlade ljude, posebno”, napominje ona.

Đaltur podsjeća da danas kad razgovaramo sa nekom djecom i kažemo da smo okretali 95 za tačno vrijeme, da je internet bio pojam u nastajanju, naravno, djeca se smiju.

“Djeci je to pristupačno na telefonu 24/7. Predviđanja vodećih ljudi, i ono sto vidimo na tržištu danas je virtualna stvarnost, a težnja je da pređe u neku realnost.

Teže ka tome da sav sadržaj naše okoline prebace u digitalnu sliku, a imamo toga i danas – stavite naočale, obavljate dio poslovne aktivnosti i u nekim chat sobama, putem vašeg kreiranog avatara, koji je realističan, družite sa neki, šetate, obilazite muzeje itd. Sve manje koristimo svoj intelekt, a zavisimo od tehnologije i vrlo je olako prihvatamo”, upozorava Đaltur.

Društvene mreže postaju dosadne

Vehabović Rudež se nadovezuje, govoreći da je tehnologija neophodna za razvoj čovjek, i on svoje intelektualne kapacitete pokazuje ka razvoju tehnologije, međutim, upozorava, čovjek je biće koje nije savršeno i može otići u ovisnička ponašanja.

Društvene mreže će mislim biti dosada za ljude i onda će preći u ovaj oblik virtualne stvarnosti i onda ćemo se na to navikavati. Da li je zaista napravljeno da pomogne ili da kontroliše čovjeka?

Ako pomaže da se se umrežava, da pomogne zatvorenijim ljudima, da stvaraju duštvene kontakte, ako je kontrola ljudi da ne koristimo svoje mozgove nego poluinformacije, koje je gore od neznanja…. To je opasnost koja vreba iza svake društvene mreže.

Mladi ljudi su prevazišli Facebook, Instagram, oni su sada na Tik Toku. Oni samo skrolaju. Ne smijemo zaboraviti da su društvene mreže mnogi iskoristili za razvoj i biznis, kao influenseri, ali pitanja je da li on samo zarađuje a nije dobročinitelj“, ističe psihologinja, dodajući da  vrlo često takvi ljudi na Tik Toku su idoli mladim ljudima.

Đaltur je mišljenja da su društvene mreže napravljene da nas kontrolišu, da imaju finansijski benefit.

“Algoritam obrađuje te informacije. Stotine miliona ljudi, koji društvenim mrežama prodaju informacije, velikim korporacijama, da vas targetiraju, jer ako pogledate bilo koju društvenu mrežu, svako malo imate određene reklame koje targetiraju ono to vi želite”, kaže Đaltur.