Jedna od najčešćih rasprava među putnicima, ona o spuštanju naslona u avionu, uskoro bi mogla dobiti novi, komercijalni oblik. Kanadska niskotarifna aviokompanija WestJet objavila je da planira uvođenje doplate za mogućnost naslanjanja sjedala tokom leta, što je izazvalo veliku raspravu među putnicima i stručnjacima za avio-industriju.

Putnici su često dijeljeni po ovom pitanju: dok jedni tvrde da imaju pravo na udobnost koju plaćaju, drugi smatraju da spuštanje naslona zadire u prostor putnika koji sjedi iza, stvarajući neugodu i nesporazume tokom leta.

U nekim slučajevima, sukobi zbog naslona završavali su i verbalnim, pa čak i fizičkim obračunima, što ovu temu čini jednom od najspornijih u savremenom civilnom vazduhoplovstvu.


Nova politika i “kabina za svaki budžet”

Kako navodi WestJet, odluka o naplati mogućnosti spuštanja sjedala dio je šireg plana modernizacije flote i “ponude udobnosti prilagođene svim budžetima”. Kompanija trenutno obnavlja svoje avione Boeing 737-8 MAX i 737-800, koji će imati redizajniranu unutrašnjost kabine.

U prvom dijelu aviona biće postavljeno 12 tzv. Premium sjedala — šira, s većim naslonima za glavu i mogućnošću spuštanja, uz dodatne pogodnosti poput prioritetnog ukrcavanja i posluge tokom leta.

Odmah iza njih biće 36 sjedala u zoni “Proširene udobnosti”, koja neće imati mogućnost spuštanja, ali će nuditi veći razmak za noge i dodatne centimetre prostora između redova. Ostatak putnika biće smješten u standardnu ekonomsku zonu, bez dodatnih pogodnosti.

“Kabina je dizajnirana da ponudi udobnost za svaki budžet. Naš cilj je da omogućimo putnicima da biraju između različitih nivoa udobnosti, u skladu sa svojim potrebama i mogućnostima,” izjavila je Samantha Taylor, izvršna potpredsjednica i glavna službenica za korisničko iskustvo kompanije WestJet.


Putnici skeptični: „Plaćamo više, a dobijamo manje“

Nova politika izazvala je burne reakcije među putnicima i stručnjacima. Kritičari ističu da avio-kompanije postepeno monetizuju osnovne elemente putovanja — od odabira sjedala, prtljaga, hrane pa sada i položaja naslona.

“Putnici danas plaćaju više da bi dobili ono što su nekada imali. WestJet i druge kompanije testiraju granice strpljenja putnika,” rekao je John Gradek, predavač avijacije na Univerzitetu McGill.

Dodaje da su niskotarifne kompanije započele praksu “mikronaplate” — dodatne tarife za svaku uslugu, što im omogućava da prividno zadrže nisku osnovnu cijenu karte, dok se konačni trošak značajno povećava.


Rastuća praksa u avio-industriji

WestJet nije prva kompanija koja je odlučila ograničiti ili naplaćivati mogućnost spuštanja naslona. Američki Spirit Airlines već je uklonio naslon funkciju sa svojih sjedala, dok Ryanair i Wizz Air nikada nisu nudili ovu opciju u standardnoj ekonomskoj klasi.

Stručnjaci procjenjuju da će sve više prevoznika pratiti ovaj trend, jer se avio-industrija sve više okreće profitabilnim “a la carte” modelima — gdje putnici plaćaju samo ono što koriste.

Ipak, mnogi upozoravaju da bi takva praksa mogla narušiti iskustvo putovanja i izazvati revolt kod redovnih putnika, posebno na dugim letovima.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW