Jedna od najčešćih rasprava među putnicima, ona o spuštanju naslona u avionu, uskoro bi mogla dobiti novi, komercijalni oblik. Kanadska niskotarifna aviokompanija WestJet objavila je da planira uvođenje doplate za mogućnost naslanjanja sjedala tokom leta, što je izazvalo veliku raspravu među putnicima i stručnjacima za avio-industriju.
Putnici su često dijeljeni po ovom pitanju: dok jedni tvrde da imaju pravo na udobnost koju plaćaju, drugi smatraju da spuštanje naslona zadire u prostor putnika koji sjedi iza, stvarajući neugodu i nesporazume tokom leta.
U nekim slučajevima, sukobi zbog naslona završavali su i verbalnim, pa čak i fizičkim obračunima, što ovu temu čini jednom od najspornijih u savremenom civilnom vazduhoplovstvu.
Nova politika i “kabina za svaki budžet”
Kako navodi WestJet, odluka o naplati mogućnosti spuštanja sjedala dio je šireg plana modernizacije flote i “ponude udobnosti prilagođene svim budžetima”. Kompanija trenutno obnavlja svoje avione Boeing 737-8 MAX i 737-800, koji će imati redizajniranu unutrašnjost kabine.
U prvom dijelu aviona biće postavljeno 12 tzv. Premium sjedala — šira, s većim naslonima za glavu i mogućnošću spuštanja, uz dodatne pogodnosti poput prioritetnog ukrcavanja i posluge tokom leta.
Odmah iza njih biće 36 sjedala u zoni “Proširene udobnosti”, koja neće imati mogućnost spuštanja, ali će nuditi veći razmak za noge i dodatne centimetre prostora između redova. Ostatak putnika biće smješten u standardnu ekonomsku zonu, bez dodatnih pogodnosti.
“Kabina je dizajnirana da ponudi udobnost za svaki budžet. Naš cilj je da omogućimo putnicima da biraju između različitih nivoa udobnosti, u skladu sa svojim potrebama i mogućnostima,” izjavila je Samantha Taylor, izvršna potpredsjednica i glavna službenica za korisničko iskustvo kompanije WestJet.
Putnici skeptični: „Plaćamo više, a dobijamo manje“
Nova politika izazvala je burne reakcije među putnicima i stručnjacima. Kritičari ističu da avio-kompanije postepeno monetizuju osnovne elemente putovanja — od odabira sjedala, prtljaga, hrane pa sada i položaja naslona.
“Putnici danas plaćaju više da bi dobili ono što su nekada imali. WestJet i druge kompanije testiraju granice strpljenja putnika,” rekao je John Gradek, predavač avijacije na Univerzitetu McGill.
Dodaje da su niskotarifne kompanije započele praksu “mikronaplate” — dodatne tarife za svaku uslugu, što im omogućava da prividno zadrže nisku osnovnu cijenu karte, dok se konačni trošak značajno povećava.
Rastuća praksa u avio-industriji
WestJet nije prva kompanija koja je odlučila ograničiti ili naplaćivati mogućnost spuštanja naslona. Američki Spirit Airlines već je uklonio naslon funkciju sa svojih sjedala, dok Ryanair i Wizz Air nikada nisu nudili ovu opciju u standardnoj ekonomskoj klasi.
Stručnjaci procjenjuju da će sve više prevoznika pratiti ovaj trend, jer se avio-industrija sve više okreće profitabilnim “a la carte” modelima — gdje putnici plaćaju samo ono što koriste.
Ipak, mnogi upozoravaju da bi takva praksa mogla narušiti iskustvo putovanja i izazvati revolt kod redovnih putnika, posebno na dugim letovima.