Dok građani stežu kaiš, Parlament BiH kupuje luksuzna vozila: Revizori otkrivaju sumnjiv tender vrijedan 359.000 KM
U trenutku kada se građani Bosne i Hercegovine svakodnevno suočavaju s rastućim troškovima života, inflacijom, padom kupovne moći i sve većim pritiscima na kućne budžete, iz institucija vlasti dolaze poruke potpuno suprotne javnom interesu. Najnoviji primjer dolazi iz Parlamentarne skupštine BiH, koja je uprkos pozivima na štednju, završila nabavku četiri luksuzna automobila u ukupnoj vrijednosti od 357.607 KM. Postupak javne nabavke, prema nalazima Ureda za reviziju institucija BiH, bio je praćen nizom nepravilnosti koje su izazvale ozbiljne sumnje u regularnost cijelog procesa.
Javna nabavka vozila pokrenuta je u septembru 2024. godine. Već tokom trajanja tenderskog postupka, došlo je do više izmjena u tehničkoj dokumentaciji, koje su, prema mišljenju državnih revizora, mogle direktno utjecati na konkurenciju među ponuđačima i narušiti princip ravnopravnosti.
Primjeri su brojni i jasno ukazuju na moguće “krojenje” tendera za unaprijed odabranog dobavljača. Na početku je, primjerice, tražen gepek zapremine minimalno 520 litara, da bi naknadno ta specifikacija bila ograničena u rasponu od 520 do 650 litara – što isključuje veći broj modela. Slična situacija dogodila se i s tempomatom – od klasičnog sistema prešlo se na znatno skuplji adaptivni tempomat, dok su u međuvremenu zahtijevani i dodatni setovi guma, uključujući i zimske i ljetne, što nije bilo predviđeno u originalnom pozivu.
Upravo zbog tih promjena, od 13 firmi koje su inicijalno preuzele tendersku dokumentaciju, samo dvije su se odlučile detaljnije uključiti u proces, dok je na kraju samo jedna poslala zvaničnu ponudu – i naravno, dobila posao.
Ugovor je potpisan početkom decembra 2024. godine, a istraživanje tržišta na kojem se tender temeljio bilo je krajnje ograničeno: analizirana su samo dva modela – Škoda Superb (koja je i izabrana) i BMW serije 5, za koji čak nije ni zatražena zvanična ponuda jer je bio znatno skuplji, iako je bio upoređivan u svrhu pravdanja cijene.
Revizori ističu da je cijela tenderska procedura narušila osnovne principe javne nabavke: pravičnost, jednak tretman ponuđača i omogućavanje cjenovne konkurencije. Tehnički zahtjevi bili su neuobičajeno specifični – tražena je dužina vozila minimalno 4.900 mm, automatski mjenjač s najmanje sedam brzina, dizelski motor od 140 kW, pogon na sva četiri točka, motor zapremine od najmanje 1.900 ccm, adaptivni tempomat, LED svjetla, parking senzori, kamere i još niz karakteristika koje uveliko sužavaju izbor potencijalnih modela i proizvođača.
U konačnici, Ured za reviziju institucija BiH upozorio je Parlamentarnu skupštinu da tendersku dokumentaciju mora izrađivati na transparentan, pošten i konkurentan način. Umjesto toga, čini se da su kriteriji bili prilagođeni unaprijed dogovorenoj kupovini – sve to na teret javnog novca, dok građani sve teže sastavljaju kraj s krajem.