opera Kralj Tvrtko

Povodom Dana državnosti Bosne i Hercegovine, 29. novembra 2024. godine, u Narodnom pozorištu Sarajevo bit će upriličena praizvedba opere “Tvrtko, kralj bosanski” kompozitora Ammara Jažića. 

Opera je zasnovana na romanu “Ljetopis o kralju Tvrtku” Jasmina Imamovića, uz libreto pjesnika Muamera Kodrića. Inicijator izrade i kreativni producent opere je Bošnjačka zajednica kulture, dok je Narodno pozorište Sarajevo izvršni producent. 

Prva nacionalna opera  

Opera “Tvrtko, kralj bosanski” Ammara Jažića, prema romanu Jasmina Imamovića i libreto Muamera Kodrića, jedinstveno je djelo u historiji umjetničke muzike Bosne i Hercegovine. Tematski usmjerena na ličnost prvog bosanskog kralja, Tvrtka I Kotromanića, i historiju srednjovjekovne bosanske države, ova opera predstavlja prvo bosanskohercegovačko operno djelo u klasičnom žanrovskom okviru, a istovremeno i prvu nacionalnu operu u Bosni i Hercegovini.

Ova opera nije samo značajna zbog svojeg žanra, već je i visoki umjetnički iskorak u razvoju bosanskohercegovačke operne i muzičke scene. Temeljena na povijesnim činjenicama o Tvrtkovoj Bosni, koja je bila jedna od najvažnijih i najprosperitetnijih južnoslavenskih država u srednjem vijeku, opera oživljava period u kojem je Tvrtko proširio granice Bosne i uspostavio stabilnost te unaprijedio društveni i kulturni razvoj.

Tvrtkova Bosna bila je zemlja napretka i pravde, zemlja mira i zajedničkog života – upravo takvu Bosnu prikazuje opera “Tvrtko, kralj bosanski”. Ovo djelo nudi modernu interpretaciju bosanske prošlosti, bez mitološkog i neoromantičarskog pretjerivanja, stvarajući sliku o Bosni kakvu bi trebali pamtiti i kakva bi trebala biti u savremenom kontekstu.

Poetski libreto

U nastanku libreta, Muamer Kodrić je roman “Ljetopis o kralju Tvrtku” Jasmina Imamovića transponirao u poetičnu formu s naglašenim lirsko-poetskim tonovima, stvarajući operni tekst koji je istovremeno dramatičan i duboko emotivan. Libretom dominira unutrašnji svijet likova – njihove unutarnje dileme, strahovi, težnje i želje. Ovaj pristup dodaje dubinu likovima i radnji, stvarajući istovremeno emotivnu napetost koja je ključna za opernu izvedbu.

Simbioza romaneskne interpretacije Imamovića i lirskih iskaza Kodrića stvorila je jedinstveno tekstualno polazište koje kompozitor Ammar Jažić vrsno transponira u muzički izraz. Jažić, poznat po svom majstorstvu u klasičnoj muzici i tonalnom pristupu, stvorio je bogatu, složenu i emocionalnu operu koja uključuje sve ključne izražajne elemente operne umjetnosti – simfonijski orkestar, soliste, hor i balet, stvarajući tako pravi monumentalni operni opus.

Kralj Tvrtko i Bosna njegovog vremena 

Osnovna inspiracija za operu “Tvrtko, kralj bosanski” dolazi iz povijesti, ali se u njoj ogleda i savremeni značaj bosanske tradicije i vrijednosti. Tvrtko je u srednjem vijeku bio simbol političke stabilnosti i kulturnog napretka, a opera ovu njegovu figuru dočarava kao vladara mira, koji je ujedinio narod i stvorio prosperitetnu državu. Tvrtkova Bosna bila je zemlja blagostanja i zajedništva, a opera oslikava njegovu političku mudrost i sposobnost izgradnje stabilne i napredne države.

Značaj opere 

Opera “Tvrtko, kralj bosanski” predstavlja veliki korak za bosanskohercegovačku opernu umjetnost. Uključujući vrhunske umjetnike, među kojima su dirigent Josip Šego, reditelj Dražen Siriščević, solisti i hor Opere Narodnog pozorišta Sarajevo te Sarajevska filharmonija, kao i koreografkinja Mojca Majcen i scenograf Slaven Raos, ovo djelo donosi visoku umjetničku vrijednost i dodatno doprinosi afirmaciji bosanske kulturne baštine i identiteta.

Opera je podržana od strane visokih pokrovitelja, uključujući člana Predsjedništva BiH dr. Denisa Bećirovića, premijera Federacije BiH Nermina Nikšića, kao i Ministarstva kulture i sporta Kantona Sarajevo, a njezina praizvedba bit će povod za ponos cijele zemlje.

Ovaj iznimno važan projekt, koji je rezultat saradnje Bošnjačke zajednice kulture i Narodnog pozorišta Sarajevo, predstavlja važan kulturni događaj koji će zasigurno ostaviti trajni trag na muzičku i kulturnu scenu Bosne i Hercegovine.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW