Ekonomska kriza, nezaposlenost i stalni rast cijena osnovnih životnih namirnica tjeraju hiljade građana Bosne i Hercegovine da se svakodnevno oslanjaju na pomoć javnih kuhinja. Dok se mnogi bore da prehrane svoje porodice, paradoksalno, u zemlji se godišnje baci stotine hiljada tona hrane. U tom kontekstu, digitalna banka hrane “nikogladan.ba” postaje inovativno rješenje koje povezuje donatore s onima kojima je pomoć najpotrebnija, s ciljem da niko ne ostane gladan.
Prema dostupnim podacima, u BiH trenutno radi najmanje 60 javnih kuhinja, ali one ne mogu zadovoljiti potrebe svih građana koji se nalaze u stanju socijalne ugroženosti. Na hiljade ljudi svakodnevno dolazi po topli obrok, dok drugi primaju pakete pomoći kako bi preživjeli mjesec. Finansijska nesigurnost ne pogađa samo nezaposlene i penzionere, već i sve veći broj radnika sa prosječnim primanjima, koja su sve češće nedovoljna da pokriju osnovne troškove.
Prema istraživanju Večernjeg lista BiH, četveročlanoj porodici je u junu bilo potrebno najmanje 3180 KM mjesečno za pokrivanje osnovnih troškova, dok je samo za prehranu izdvajano oko 1441 KM. To je gotovo jednako prosječnoj plati u BiH, koja iznosi 1545 KM. Minimalna plata od 1000 KM daleko je ispod iznosa potrebnog za osnovne životne potrebe. Pored toga, podaci Ujedinjenih nacija pokazuju da oko 17% stanovništva živi u ekstremnom siromaštvu, preživljavajući sa svega 3 do 5 KM dnevno, dok je čak 700.000 ljudi na rubu siromaštva.
I dok su mnogi gladni, godišnje se u BiH baci približno 400.000 tona hrane. Od tog broja, kompanije unište oko trećinu (140.000 tona), dok ostatak otpada potječe iz domaćinstava. Iako je izmjenom Zakona o PDV-u omogućeno da donacije hrane pred istekom roka više ne podliježu oporezivanju, efekti na terenu još uvijek nisu u potpunosti vidljivi. Donacije uglavnom dolaze od istih kompanija koje su i ranije pomagale.
Organizacija Pomozi.ba, koja stoji iza platforme “nikogladan.ba”, navodi da je od njenog pokretanja u oktobru 2024. godine do danas donirano hrane u vrijednosti od skoro 100.000 KM. Platforma trenutno okuplja 27 kompanija i više od 60 javnih kuhinja i humanitarnih organizacija, omogućavajući da se višak hrane u realnom vremenu preusmjeri onima kojima je najpotrebniji.
Prednost ove digitalne banke hrane je jednostavnost korištenja – kompanijama je potrebno svega nekoliko minuta da ponude donaciju. Mogu je usmjeriti direktno određenoj organizaciji ili javno objaviti, nakon čega ih kontaktira najbliža kuhinja.
Ako platforma zaživi u punom kapacitetu, mogla bi istovremeno smanjiti količine bačene hrane, pomoći hiljadama gladnih i stvoriti održiv model solidarnosti koji bi mogao poslužiti kao primjer i za druge zemlje u regiji.