Ustavni sud Bosne i Hercegovine okončao je 164. plenarnu sjednicu bez donošenja odluke o ustavnosti izbora Vlade RS i imenovanju Save Minića na funkciju premijera. Iako je ova tema izazvala značajnu političku i pravnu pažnju, sud je saopćio da u ovoj fazi nije donesen stav po tom pitanju.

Međutim, sud je zato donio nekoliko ključnih odluka u vezi sa zahtjevima za ocjenu ustavnosti zaključaka koje je Narodna skupština Republike Srpske usvojila 22. augusta 2025. godine, nakon odluke Centralne izborne komisije BiH o prestanku mandata predsjedniku RS Miloradu Dodiku. Ti zaključci su se odnosili na osporavanje odluka državnih institucija, kao i na političke procese koji se tiču statusa entiteta RS.

U predmetu U-26/25, Ustavni sud BiH odlučivao je o zahtjevima člana Predsjedništva BiH Denisa Bećirovića i četrnaest poslanika Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH. Oni su tražili ocjenu ustavnosti zaključaka entitetskog parlamenta kojima su, između ostalog, dovođene u pitanje presude i odluke državnih organa. Sud je utvrdio da pojedine tačke, uključujući tačku 4, prvu rečenicu dotadašnje tačke 9 (sada tačka 7) i tačku 12 (sada tačka 10), nisu u skladu sa ključnim odredbama Ustava BiH.

Prema obrazloženju suda, ovi zaključci su bili u direktnoj koliziji sa principom vladavine prava, kao i sa obavezom poštovanja odluka državnih institucija, što je izričito propisano Ustavom. Sud je naglasio da se odluke Suda BiH, CIK-a i Ustavnog suda BiH moraju izvršavati, a ne preispitivati na entitetskom nivou. Time je, kako je navedeno, Narodna skupština RS pokušala derogirati pravosnažne odluke institucija BiH, što je ocijenjeno kao uplitanje u ingerencije pravosuđa.

Sud je dodatno istakao da entiteti nemaju ustavno pravo na samoopredjeljenje koje bi moglo dovesti do otcjepljenja, jer je teritorijalni integritet Bosne i Hercegovine garantovan Ustavom. Uprkos ranijim odluka Ustavnog suda o ovoj temi, Narodna skupština RS je ranije donijela zaključak kojim se zadužuje Kolegijum NSRS da pripremi tekst rezolucije o samoopredjeljenju Republike Srpske i “srpskog naroda”. Tačka koja se odnosi na pripremu rezolucije proglašena je neustavnom i stavljena je van snage, a sud je ponovio da su njegove ranije odluke konačne i obavezujuće.

Tokom sjednice je odlučeno i da prestaje pravno djelovanje ranije izrečene privremene mjere u predmetu U-28/25, donesene 10. septembra 2025. godine.

Dio zahtjeva podnosilaca je odbačen kao nedopušten, a dio je obustavljen jer osporeni akti više ne proizvode pravno dejstvo. Ustavni sud je time potvrdio da se sve odluke državnih institucija moraju provoditi bez odlaganja i da entitetske institucije nemaju ovlaštenje da ih poništavaju ili stavljaju van snage.

Iako pitanje ustavnosti izbora Vlade RS ostaje otvoreno, odluke donesene na ovoj sjednici predstavljaju važan pravni presedan u pogledu odnosa entitetskih i državnih institucija te potvrđuju ulogu Ustavnog suda kao čuvara Ustava BiH.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW