Solarne oluje koje posljednjih mjeseci sve intenzivnije pogađaju Zemlju izazvale su neočekivane poremećaje u avioindustriji. Airbus je potvrdio da je otkriven ozbiljan tehnički propust u A320 porodici – najraširenijoj floti putničkih aviona na svijetu. Problem se odnosi na kvar u sistemu kontrola leta, uzrokovan izuzetno snažnim solarnim zračenjem koje može oštetiti ključne podatke u elektronskim modulima. S obzirom na to da je riječ o više od 6000 aviona u globalnoj upotrebi, aviokompanije i regulatori pokrenuli su hitne postupke kako bi se izbjegli prekidi letova i ponavljanje incidenata poput nedavnog događaja u SAD-u.

Povod za uzbunu bio je incident 30. oktobra, kada je JetBlueov let 1230 na ruti Cancún – Newark iznenada izgubio stabilnost u letu. Avion, Airbus A320, morao je hitno sletjeti u Tampi, a 15 putnika završilo je u bolnici. Naknadna istraga Airbusa pokazala je da je snažno sunčevo zračenje moglo oštetiti podatke u sistemu fly-by-wire, ključnom za stabilno upravljanje avionom. Iako se takav problem do sada zabilježio samo jednom, kompanija je odmah obavijestila sve operatere i regulatorne agencije, naglasivši da se radi o mjeri predostrožnosti kako bi se spriječile potencijalno opasne situacije.

Hitni popravci i globalna reakcija aviokompanija

Najveći dio pogođenih aviona može se popraviti relativno brzo – vraćanjem na stariju verziju softvera, što traje oko dva sata. Međutim, oko 900 starijih letjelica zahtijeva ugradnju dodatnog hardvera, što je znatno složeniji i duži proces. Evropska agencija za sigurnost zračnog saobraćaja izdala je obaveznu direktivu kojom nalaže da nijedan avion s nepotpunom nadogradnjom ne smije prevoziti putnike.

Aviokompanije širom svijeta reagirale su promptno. American Airlines, koji je prvobitno imao 340 pogođenih aviona, smanjio je broj aktivnih intervencija na samo četiri. Delta Air Lines završila je radove na manje od 50 pogođenih letjelica. United Airlines ima šest aviona na listi i očekuje minimalne poremećaje. JetBlue, čija je flota gotovo u potpunosti sastavljena od A320 i A321 modela, još radi na popravkama i savjetuje putnicima praćenje statusa letova. U Azijsko-pacifičkoj regiji Jetstar Airways je otkazao oko 90 letova i najavio dodatne poremećaje. Air New Zealand, IndiGo i Air India Express najavili su da će radovi biti završeni brzo, dok Lufthansa, Aer Lingus, Wizz Air, EasyJet i British Airways ističu da su poremećaji minimalni.

Sigurnost pod kontrolom uprkos dramatičnim naslovima

Iako informacije o solarnim olujama i mogućem otkazivanju kontrola leta zvuče zabrinjavajuće, situacija je pod kontrolom. Veliki svjetski aerodromi – Dallas Fort Worth, Dubai, Atlanta, Tokyo Haneda i London Heathrow – bilježe redovne dolaske i saobraćaj bez značajnih kašnjenja. Stručnjaci naglašavaju da je fly-by-wire sistem dizajniran s višestrukim zaštitnim slojevima, no ekstremne solarne aktivnosti zahtijevaju dodatne provjere.

Airbus i aviokompanije djeluju brzo i koordinirano, a regulatorne agencije prate svaki korak. Većina aviona već je popravljena i vraćena u normalan saobraćaj. Iako je riječ o neočekivanom izazovu, industrija pokazuje visok nivo spremnosti i efikasnosti, čime se održava ključni prioritet – sigurnost putnika i posada.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW