Britanski tehnološki gigant Rolls Royce najavio je veliki iskorak u budućnost avioindustrije — razvoj i patentiranje motora na vodonik, koji bi mogao potpuno promijeniti način na koji avioni lete. Novi sistem koristi vodonik kao gorivo koje pri sagorijevanju ne emituje ugljendioksid (CO₂), već samo vodenu paru, čime bi se emisije štetnih gasova u aviosaobraćaju svele gotovo na nulu.

Kompanija je u patentnoj dokumentaciji otkrila da je motor zasnovan na inovativnom konceptu samoregulacije topline. Budući da se vodonik čuva u izuzetno hladnom stanju — na temperaturi od -253°C — Rolls Royce je osmislio sistem u kojem motor koristi dio samog goriva da zagrije ostatak, čime se postiže stabilnije sagorijevanje i veća efikasnost. Na taj način motor “sam sebe hrani toplinom”, stvarajući zatvoreni energetski ciklus bez otpada i emisija.


Novi pogon bez emisija

Za razliku od kerozina i drugih fosilnih goriva, vodonik pri sagorijevanju ne zagađuje atmosferu. Međutim, njegova primjena u avioindustriji nosi brojne tehničke izazove — teško skladištenje, veliki obim rezervoara i potrebu za potpuno novim infrastrukturnim rješenjima. Rolls Royce godinama istražuje kako da te prepreke prevaziđe i da otvori put za prvu generaciju putničkih aviona na vodonik.

Prema pisanju portala Simple Flying, kompanija procjenjuje da bi manji putnički avioni s novim motorima mogli poletjeti već do 2035. godine, dok bi veći avioni koji lete na interkontinentalnim rutama mogli sačekati narednu deceniju. Inženjeri navode da će se ova tehnologija u početku primjenjivati na kraćim relacijama, gdje su energetski zahtjevi i logistika jednostavniji, dok će duže rute još neko vrijeme zavisiti od održivih avio goriva (SAF).


Dvadeset godina razvoja tehnologije

Rolls Royce nije ušao u ovu trku preko noći. Kompanija već dvije decenije razvija vodonične pogone i gorivne ćelije, istražujući načine kako da ih kombinuje s tradicionalnim gasnim turbinama. U toku su testiranja hibridnih sistema koji kombinuju vodonične gorivne ćelije i električni pogon, čime bi se stvorila potpuno nova generacija ekoloških aviona bez baterija i emisija.

Takvi sistemi bi u početku bili idealni za regionalne letove do 1.000 kilometara, dok se za duge rute očekuje kombinovanje tehnologija — vodonik za primarni pogon i SAF goriva kao dopunu. Rolls Royce u okviru svog projekta CAVENDISH radi i na razvoju infrastrukture potrebne za punjenje, skladištenje i distribuciju vodonika na aerodromima širom svijeta.


„Zeleno nebo“ postaje cilj Evrope

Evropska unija prepoznala je važnost ove tehnologije i aktivno je podržava kroz programe Horizon Europe i Clean Aviation, koji finansiraju razvoj niskougljičnih i bezemisijskih tehnologija u avioindustriji. Rolls Royce je jedan od ključnih partnera tih inicijativa i predvodi istraživanja u oblasti vodoničnih motora i sigurnosnih standarda za njihovu upotrebu u civilnom zrakoplovstvu.

Ipak, izazovi su i dalje brojni. Globalna proizvodnja vodonika je ograničena, a zelena verzija ovog goriva, proizvedena iz obnovljivih izvora energije, više je nego dvostruko skuplja od kerozina. Infrastruktura za skladištenje i transport još je u ranoj fazi razvoja, a eksperti procjenjuju da će biti potrebne godine da se stvore uslovi za masovnu upotrebu.


Vodonik – gorivo budućnosti

Iako je put dug, stručnjaci se slažu da je vodonik ključ budućnosti aviosaobraćaja. U svijetu u kojem zrakoplovstvo učestvuje s gotovo 3% u globalnim emisijama CO₂, prelazak na čista goriva više nije opcija, već nužnost. Rolls Royce poručuje da njihov novi motor dokazuje kako “zeleni letovi” više nisu samo vizija, nego postepeno postaju stvarnost.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW