Piše: dr.sc. Edin Garaplija

Kroz historiju je puno primjera fenomena paravojnih formacija i njihovih „batinaša“.

Još od Starog Rima ponavlja se obrazac u kojem političke ili ideološke organizacije stvaraju nasilne skupine izvan formalnih struktura države. Te skupine služe kao instrument zastrašivanja, kontrole i obračuna s protivnicima, ali često prelaze i u dobro organizovane kriminalne mreže. Pa tako imamo nekoliko egzaktnih historijskih primjera organiziranja paravojnih formacija.

Mafijaške organizacije nastale u Italiji i Sjedinjenim Američkim Državama proširile su svoj organizacijski model i na Balkanu, često koristeći „batinaši“ kao svoju produženu ruku. Bilo da se radi o utjerivanju dugova, reketarenju ili borbi za teritorijalnu prevlast, njihova uloga nije ispoljavanje samo fizičkog nasilja nad protivnicima ili konkurencijom, već i uspostava „vladavine straha“ u zajednicama. „Batinaši“ mafije djeluju izvan zakona, ali često u sprezi s korumpiranim dijelovima policije, politike i privrede. Taj model, privatne vojske u službi kriminala i politike, kasnije su kopirali i mnogi politički režimi.

AI ilustracija mafijaške grupe

Jedan od najpoznatijih primjera instrumentalizacije „batinaši“ u političke svrhe je uspon nacističkih formacija pod vodstvom Adolfa Hitlera u Njemačkoj, u kojoj su djelovali:

• SA (Sturmabteilung) – tzv. „smeđokošuljaši“, Hitlerovi „batinaši“ zaduženi za ulične obračune, zastrašivanje političkih protivnika i mobilizaciju masa,

• SS (Schutzstaffel) – paravojna militantna organizacija koja će kasnije prerasti u stranačku tajnu policiju, u početku je regrutovala nasilnike i odane fanatike zadužene za Hitlerovu ličnu zaštitu i zaštitu njegovog režima.

Interesantno da su i nacističke paravojne formacije na svom početku funkcionisale poput mafijaških bandi, kontrolisale teritorije, tukle i ubijale protivnike, palile objekte, terorisale stanovništvo, a istovremeno gradile kult poslušnosti svome vođi. Epilog tog terora u Njemačkoj kojeg ostatak Svijeta nije odmah prepoznao u ranoj fazi i suprotstavio mu se, je milioni mrtvih u Drugom svjetskom ratu i holokaust nad Jevrejima.

SA i SS Hitlerove formacije

Tokom ratova 1990-ih na prostoru bivše Jugoslavije, pojavio se niz paravojnih formacija. Najpoznatiji primjeri su „Arkanovi tigrovi“, „Beli orlovi“ i „Škorpioni“. Svi su oni bili oružana sila i instrument mafijaške kontrole nad okupiranim teritorijama. Kombinovali su kriminalnu i političku lojalnost režimu „Balkanskog kasapina“ Slobodana Miloševića, pod čijom su zaštitom (njega i njegove tajne policije) nekažnjeno pljačkali, silovali i ubijali, te istovremeno gradili mit o zaštitnicima svoga naroda. Stotinu hiljada mrtvih i genocid nad osam hiljada muslimanskih muškaraca je krvavi trag ovih ratnih zločinaca.

Paravojne formacije likvidiraju civile u Bosni

Za sve njih je zajedničko da su nastali od radikalnih „navijačkih grupa“ i ekstremno-desničarskih organizacija, koje funkcionišu kao „batinaši“ režimskih elita, učestvuju u svim oblicima kriminala, ali i u političkim demonstracijama kada režimu zatreba „sila s ulice“.

Obračun huliganskih grupa

S druge strane, u Bosni i Hercegovini i regiji nakon 1993. godine pojavile su se male, ali militantne radikalne islamske skupine koje sebe nazivaju „Selefijama“ a u široj javnosti postaju poznatiji kao „Vehabije“. Iako često marginalizirane u društvenom i političkom smislu, one su usvojile isti princip. Stvaranje zatvorenih zajednica, obučavanje fizički spremne „braće“ i primjenu različitih modela nasilja prema neistomišljenicima i širenje ideologije zastrašivanjem.

Protest „Vehabija“ u Sarajevu

Dio tih grupa povezivao se s globalnim džihadističkim mrežama i radikalnim zajednicama od kojih im pristižu i značajni izvori finansiranja. Njihova funkcija u lokalnom kontekstu često je bila slična mafijaškim i paravojnim formacijama – demonstracija sile i kontrola vlastite „teritorije“ (džemata, sela ili gradskih kvartova). Iza paravana „vjere i vjernika“, ove grupe su često uzročnici i konzumenti nasilja i metoda zastrašivanja nad neistomišljenicima i građanski orijentisanom stanovništvu. Zajedničko im je da svoje protivnike proglašavaju „izdajnicima“ i „otpadnicima“ kako bi dali svojevrsni legalitet svojim nasilnim metodama. Širok je spektar nasilničkih akcija radikala, od zločina nad zarobljenicima i civilima u Srednjoj Bosni, terorističkih akcija nad hrvatskim povratnicima,  napada na policijske stanice i američku ambasadu, fizički napadi na ugledne novinare: Latića, Alispahića i Avdića, pa sve do uzimanja sudske vlasti u svoje ruke kako je to nedavno bio slučaj ponovo u Mostaru, kada je grupa nasilnika opljačkala objekat i napala na uglednog mostarskog alima Saliha efendije Čolakovića i njegovog sina Irfana.

Bez obzira na mafijaško-ideološku boju (nacizam, nacionalizam, vehabijski radikalizam, mafijaški pragmatizam), obrazac je isti:

1. Izvaninstitucionalno nasilje – „batinaši“ djeluju van zakona, ali često uz prećutnu podršku moćnih političkih i vjerskih struktura.

2. Simbolička uniforma i ritual – smeđe košulje, crne uniforme i vjerska obilježja radikala – svi koriste vizuelni identitet za demonstraciju moći.

3. Političko-kriminalna simbioza – mafija, Hitler, Milošević, pa i današnje autoritarne vlasti, koriste „batinaši“ za ostvarivanje ciljeva koje država ne smije formalno priznati.

4. Strah kao oružje – cilj nije samo fizičko uništenje protivnika, nego i psihološka kontrola zajednice.

Paravojne formacije s „batinaši“ predstavljaju kontinuitet nasilja kroz historiju. Od mafijaških bandi i Hitlerovih SA i SS formacija, preko ratnih zločinaca sve do huliganskih grupa i vehabijskih džemata. One su simptom korumpiranih ili autoritarnih režima u kojima vlast koristi nasilnike da proširi svoj uticaj. Danas, opasnost nije samo u njihovom djelovanju iz sjene, već i u normalizaciji njihove prisutnosti u društvu: kroz navijačke grupe, religijske zajednice ili „patriotske“ udruge. Razumijevanje ovog obrasca ključno je za suprotstavljanje nasilju koje se maskira ideologijom, ali u osnovi ostaje „gola sila“ u službi protiv neistomišljenika i protivnika režima.

Kao odgovor na pitanje kako se suprotstaviti sve većem nasilju i obrascu upotrebe sile kao metode zastrašivanja i obračuna sa neistomišljenicima, navest ćemo nekoliko faza za ozdravljenje društva:

5. Javna osuda u ranim fazama identifikacije ovakvih pojava, putem medija, analiza akademske zajednice, do poruka politički odgovornih zvaničnika.

6. Jačanje vladavine prava i neovisnog istražiteljsko-tužilačko-sudskog aparata, koji će svojim efikasnim i integrisanim djelovanjem brzo sankcionisati sve radikalne pojave u ranim fazama njihovog nastanka.

7. Jačanje opće svijesti građanske inicijative o pogubnosti radikalizacije društva, koja se može vratiti kao bumerang jednom društvu koje istu ne prepozna i ne spriječi na vrijeme.

8. Kontinuirana edukacija od rane faze obrazovanja mladih u cilju sprečavanja radikalizacije društva i nasilnih metoda izazivanja straha i terora.

Živimo u društvu rizika, kako je to još davno konstatovao jedan čuveni sociolog.  Zato je krajnje vrijeme da se zapitamo šta to mi sami možemo i moramo učiniti za svoje društvo. Jer ako mi nećemo, onda hoće razne radikalne formacije. Samo ne u cilju izgradnje građanskih vrijednosti već u cilju mafijaške kontrole naših života.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW