U Bosnu i Hercegovinu je tokom prva četiri mjeseca ove godine uvezeno blizu 30.000 automobila ukupne vrijednosti oko 380 miliona KM, pokazuju podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIO BiH) koji su dostavljeni “Nezavisnim novinama”.

Prema tim informacijama, od 1. januara do 30. aprila ove godine, uvezeno je 29.973 vozila, među kojima je 26.746 polovnih i 3.227 novih.

To je skoro 2.000 vozila više nego u istom periodu prošle godine, kada je uvezeno ukupno 27.798 automobila.

Ipak, u prva četiri mjeseca prošle godine uvezeno je više novih automobila u odnosu na ovu godinu, dok je polovnih bilo znatno manje.

Među najskupljim uvoznim automobilima ove godine izdvaja se Porsche 911 GT3 RS, čija je ukupna cijena s dažbinama iznosila 511.118 KM. Slijedi Mercedes Benz G klasa AMG G63 koji je koštao 459.438 KM, zatim Porsche 911 Turbo čija je vrijednost bila 446.540 KM. Na listi su još i Mercedes AMG SL63, plaćen 430.295 KM, te još jedan Porsche 911 GT3 RS, koji je vlasnika koštao 415.422 KM.

Prema podacima UIO BiH, ove godine je uvezeno 59 električnih automobila, dok je prošle godine u istom periodu uvezeno 67.

Najskupljih pet električnih vozila uvezenih u BiH ove godine su marke Porsche, a među njima prednjači Porsche Taycan 4S, čija je ukupna cijena bila 222.351 KM.

Uvoz hibridnih vozila skoro se udvostručio u odnosu na prošlu godinu – ove godine ih je uvezeno 932, dok je u istom periodu lani bilo 549.

Od ukupne vrijednosti uvoza od oko 380 miliona KM, električna vozila čine oko 3,3 miliona KM, a hibridna 69,5 miliona KM.

Predsjednik Privredne komore Republike Srpske, Pero Ćorić, izjavio je za “Nezavisne novine” da na tržištu BiH preovladavaju polovni automobili.

„Trenutno tržište nije spremno da prihvati nove automobile zbog izuzetno visokih cijena, pa se građani, zbog ograničene kupovne moći, uglavnom odlučuju za polovna vozila. Dodatno, Evropska unija želi da se riješi vozila s unutrašnjim sagorijevanjem. Ponuda jeste velika, ali još nije došlo do tržišnog efekta koji bi snizio cijene. Teško je predvidjeti kuda će se stvari kretati, ali moje mišljenje je da neće doći do pojeftinjenja“, naveo je Ćorić.

Kako je ranije pisano u “Nezavisnim”, za ulazak automobila u BiH, vozilo mora ispunjavati tehničke uslove homologacije, odnosno mora proći ispitivanje tehničkih karakteristika u ovlaštenom servisu u BiH.

„Prilikom uvoza, vozilo se prijavljuje na graničnom prelazu, gdje se izdaje privremena carinska prijava važeća do šest dana, u kojem roku uvoznik mora obaviti tehničku provjeru i dobiti potvrdu da vozilo ispunjava minimalne tehničke uslove homologacije“, naveli su iz UIO BiH.

Kada je riječ o dažbinama, carinska stopa za putnička vozila iznosi 15%, uz dodatak PDV-a od 17%. Međutim, za polovna putnička vozila porijeklom iz EU carina je ukinuta od 2013. godine, te se plaća samo PDV od 17% na carinsku vrijednost vozila.

Da bi se ostvarilo oslobađanje od carine, potrebno je dokazati porijeklo vozila iz EU, i to putem izjave na fakturi od prodavca (ako se radi o firmi) ili obrasca EUR 1 (ako se vozilo kupuje od fizičkog lica ili je već u vlasništvu uvoznika), pojasnili su iz UIO BiH.