Njemačka aviokompanija Lufthansa službeno je potvrdila interes za kupovinu manjinskog udjela u portugalskoj nacionalnoj aviokompaniji TAP, čime bi se otvorila mogućnost formiranja još jednog strateškog partnerstva u evropskom zrakoplovnom sektoru. Ova najava stiže u trenutku kada se evropske aviokompanije intenzivno restrukturiraju i traže modele saradnje koji im mogu osigurati dugoročnu stabilnost, bolju povezanost i jači položaj u konkurenciji.

Prema zvaničnom saopštenju Lufthanse, cilj potencijalne kupovine nije puka investicija, već uspostavljanje dugoročnog i stabilnog partnerstva s TAP-om. U tom kontekstu, izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr istakao je da bi se Lisabon mogao razviti u važno atlantsko čvorište (hub) grupe Lufthansa, posebno zbog strateškog položaja Portugala i njegovih snažnih veza s tržištima Južne Amerike.

TAP već godinama ima izuzetno razvijenu mrežu letova prema Brazilu, dijelom zahvaljujući historijskim i jezičkim vezama dviju zemalja. Upravo taj segment poslovanja smatra se jednim od ključnih razloga za interes velikih evropskih aviokompanija, jer TAP nudi pristup lukrativnom i sve traženijem transatlantskom tržištu. Kompanija je u 2023. godini prevezla oko 16 miliona putnika, a nakon pet uzastopnih godina gubitka, od 2022. posluje pozitivno, čime je postala još privlačnija investitorima.

Lufthansa već ima iskustvo u integrisanju i spašavanju evropskih aviokompanija. Tokom posljednje decenije preuzela je Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines, a nedavno je kupila i manjinski udio u italijanskom prijevozniku Ita Airways, nasljedniku nekadašnje Alitalije. Ovaj trend ukazuje na strategiju konsolidacije putem koje Lufthansa širi svoju mrežu i jača globalnu poziciju.

Prema postojećem planu portugalske vlade, prodaje se 44,9 posto udjela TAP-a, dok je dodatnih 5 posto rezervisano za zaposlenike. Vlada Portugala, uprkos djelimičnoj privatizaciji, planira ostati većinski vlasnik, s udjelom nešto većim od 50 posto. Ovaj model treba osigurati balans između privatnih investicija i državne kontrole, kako bi se spriječila potpuna privatizacija strateški važne kompanije.

Proces privlačenja investitora već je započeo, a vlada je postavila jasne rokove. Potencijalni investitori mogu dostaviti prve, indikativne ponude do 22. novembra, dok je rok za obavezujuće ponude u aprilu sljedeće godine. Očekuje se da će proces evaluacije trajati nekoliko mjeseci, pa bi konačna odluka mogla biti donesena tokom ljeta.

Lufthansa, međutim, nije jedina u trci. Air France-KLM i IAG, matična grupa British Airwaysa, također su iskazali interes. S obzirom na snažnu konkurenciju, pregovori bi mogli biti intenzivni, a odluka portugalske vlade vjerovatno će zavisiti od kombinacije finansijske ponude, dugoročne strategije i garancija očuvanja TAP-ovog identiteta i ključnih ruta.

Bez obzira na ishod, jasno je da se TAP nalazi na prekretnici. Nakon turbulentne prošlosti, perioda finansijskih problema i povratka u profit, ulazak strateškog partnera — bilo Lufthanse, Air France-KLM-a ili IAG-a — mogao bi označiti početak nove faze u razvoju portugalske nacionalne aviokompanije.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW