Dok se građani svakodnevno bore s rastom cijena i padom životnog standarda, zaposleni u državnim i entitetskim institucijama Bosne i Hercegovine i dalje uživaju u svim pogodnostima koje im pruža budžet – uključujući i obilno finansiranje hrane i pića iz javnih sredstava.
Prema dostupnim podacima, u narednom periodu će se iz budžeta BiH i entiteta izdvojiti gotovo 5,5 miliona konvertibilnih maraka samo za nabavku prehrambenih proizvoda, pića i ugostiteljskih usluga.
Ove brojke, navedene u planovima javnih nabavki Službe za zajedničke poslove institucija Bosne i Hercegovine, Službe za zajedničke poslove organa i tijela Federacije BiH te Ugostiteljskog servisa Vlade Republike Srpske, jasno pokazuju da državni aparat ne planira štednju – naprotiv, luksuz i komfor ostaju prioritet.
Višemilionski iznosi iz javne kase
Samo Služba za zajedničke poslove institucija BiH planira da u periodu od dvije godine potroši čak 1.480.997 KM za hranu i piće. U tu stavku uključene su nabavke različitih vrsta gotove hrane, napitaka, usluga keteringa i ugostiteljskih aranžmana.
Poređenja radi, prosječna plata u Bosni i Hercegovini u julu ove godine iznosila je 1.601 KM, dok veliki broj građana jedva uspijeva podmiriti osnovne životne troškove.
Ipak, državni aparat nastavlja funkcionisati u maniru raskoši, a o racionalizaciji i smanjenju troškova gotovo da se više i ne govori.
Luksuz u doba štednje
Prema analizama ekonomskih stručnjaka, ova praksa dodatno potvrđuje neefikasnost i rastrošnost javne uprave u BiH, koja je među najbrojnijima u Evropi u odnosu na broj stanovnika.
„Dok država apeluje na građane da štede energente i racionalno troše, sama troši milione na hranu, piće i protokolarne usluge. To šalje poruku potpunog odsustva solidarnosti i razumijevanja stvarnosti u kojoj živi većina građana“, kaže jedan od ekonomskih analitičara.
Podsjetimo, u većini institucija zaposlenima se već isplaćuju izdašni dodaci za topli obrok, uz redovne plate koje su često i dvostruko više od prosjeka u zemlji.
Umjesto reformi – dodatni troškovi
Evropska unija već godinama upozorava na potrebu reforme javne uprave u BiH, koja troši ogroman dio budžeta, a istovremeno pokazuje slabe rezultate i nisku efikasnost. Ipak, umjesto smanjenja troškova, domaće vlasti redovno odobravaju nova sredstva za ugodniji rad državnih službenika.
Službe zadužene za zajedničke poslove često pravdaju ovakve troškove „potrebom za urednim funkcionisanjem institucija“, protokolarnim obavezama i prijemima stranih delegacija. Međutim, činjenica je da većina potrošnje otpada na svakodnevne potrebe administracije, daleko od zvaničnih protokola.
Građani ogorčeni, vlast šuti
Ove informacije izazvale su brojne reakcije javnosti, posebno u kontekstu sve češćih zahtjeva sindikata za povećanje plata u javnom sektoru i sve većeg nezadovoljstva u realnom sektoru.
„Oni koji žive od budžeta troše naš novac, dok mi jedva preživljavamo. Vrijeme je da neko konačno odgovara za ovakve privilegije“, komentarišu građani na društvenim mrežama.
Za sada, međutim, iz institucija nema najava da će se troškovi revidirati, niti da će biti uvedene mjere štednje. Budžetska potrošnja, kako se čini, i dalje je jedan od rijetkih segmenata života u BiH koji ne osjeća posljedice ekonomske krize.