Evropska komisija objavila je godišnje izvještaje o napretku za zemlje Zapadnog Balkana i druge kandidate za članstvo u Evropskoj uniji, pružajući pregled ostvarenih rezultata i izazova u ključnim oblastima reformi, među kojima je i sektor civilne avijacije i zračnog saobraćaja.

Izvještaj daje jasne smjernice zemljama regiona o tome šta je postignuto, gdje su zaostaci i koji su prioriteti za naredni period u kontekstu usklađivanja s pravnom stečevinom EU i Sporazumom o evropskom zajedničkom zrakoplovnom prostoru (ECAA).


Bosna i Hercegovina: Potreban novi zakon i više stručnog kadra

Za Bosnu i Hercegovinu, Komisija navodi da Zakon o civilnoj avijaciji iz 2009. godine još uvijek nije usklađen sa zahtjevima ECAA sporazuma, što predstavlja ozbiljnu prepreku za dalju integraciju u evropski zračni prostor.

Također, upozorava se da Direkcija za civilno zrakoplovstvo BiH (BHDCA) ima hroničan nedostatak obučenog i kvalifikovanog osoblja, što povećava rizike u nadzoru sigurnosti i smanjuje sposobnost institucije da efikasno sprovodi regulatorne obaveze.

Evropska komisija preporučuje hitno jačanje institucionalnih kapaciteta i profesionalizaciju kadra, kako bi se osiguralo ispunjavanje međunarodnih sigurnosnih standarda.


Crna Gora: Napredak u tehničkoj usklađenosti

Crna Gora je, prema izvještaju, ostvarila dobar napredak u tehničkom usklađivanju upravljanja zračnim saobraćajem (ATM). Međutim, još uvijek postoje problemi u implementaciji sistema Jedinstvenog evropskog neba (SES 2+).

Komisija upozorava da je potrebno riješiti pitanja vezana za zajedničkog pružatelja usluga zračne navigacije sa Srbijom, kao i uspostaviti punu primjenu pravila o učinku i sistemima naplate.


Sjeverna Makedonija: Djelimična usklađenost i napredak u IT sistemima

U oblasti avijacije, Sjeverna Makedonija je zadržala dobar nivo usklađenosti sa zakonodavstvom EU, a tokom izvještajnog perioda djelimično je prilagodila propise o sigurnosti zračnog saobraćaja.

Agencija za civilnu avijaciju unaprijedila je IT sistem za certificiranje, usklađujući ga s evropskim standardima. Ipak, izvještaj naglašava potrebu za daljim naporima u implementaciji preporuka Evropske agencije za sigurnost zračne plovidbe (EASA) i osiguravanju nezavisnosti pružatelja usluga zračne navigacije.


Srbija: Dobar nivo usklađenosti, ali bez napretka u normalizaciji zračnog prostora

Srbija održava dobar nivo usklađenosti s EU pravilima, a EASA inspekcija iz juna 2025. godine potvrdila je visoke standarde u oblasti licenciranja letačkih posada.

Međutim, nije postignut napredak u ukidanju suspenzije članaka koji se odnose na licenciranje avioprevoznika, niti u normalizaciji režima donjeg zračnog prostora iznad Kosova, što ostaje političko i tehničko pitanje između dvije strane.


Kosovo: Upravljanje zračnim prostorom i dalje izazov

Na Kosovu zračni saobraćaj i dalje ima ozbiljne institucionalne prepreke, budući da zemlja nije članica međunarodnih organizacija za civilnu avijaciju.

Upravljanje zračnim prostorom i dalje obavlja snaga NATO-a (KFOR), dok Agencija za pružanje usluga zračne navigacije i Direkcija za civilnu avijaciju pate od nedostatka kadra i prihoda.

Ipak, Kosovo je usvojilo propise iz druge faze ECAA sporazuma koji se odnose na sigurnost zračnog saobraćaja, što se ocjenjuje kao korak naprijed uprkos institucionalnim ograničenjima.


Evropska komisija naglašava da je sigurnost i interoperabilnost zračnog saobraćaja ključni segment evropskih integracija i ekonomske povezanosti regiona.

BiH i dalje ostaje među zemljama s najvećim izazovima, dok Crna Gora, Srbija i Sjeverna Makedonija bilježe stabilan, ali spor napredak. Kosovo ostaje specifičan slučaj zbog svog međunarodnog statusa i ograničenog pristupa globalnim organizacijama civilne avijacije.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW