Gdje je nestala kritička misao u BiH?

Akademije, intelektualci i tiha kapitulacija društva

Piše: Edin Osmancevic

Profesor Esad Duraković je u nedavnom tekstu ukazao na apsurd koji najbolje simbolizira stanje u kojem se nalazi Bosna i Hercegovina: u zemlji od tri i po miliona stanovnika danas postoje čak šest akademija nauka i umjetnosti. Ako se zna da i mnogo veće i razvijenije države u pravilu imaju jednu državnu akademiju kao najvišu naučnu i kulturnu instituciju, onda je ovaj bosanski slučaj jedinstven – ne po snazi, već po vlastitoj samoponižavajućoj fragmentaciji.

Ali pravo pitanje nije samo – kako je moguće da postoji šest akademija? Pravo pitanje glasi: kako je moguće da ljudi sa najvišim akademskim zvanjima, oni koji bi trebali biti simboli univerzalnosti nauke, pristaju da udaraju etničke i političke granice u takvim institucijama? Zar akademija nije zamišljena kao prostor iznad plemenskog, partijskog i konfesionalnog, a ne kao njegovo najelitnije ogledalo?

Titule kao valuta

Čini se da je stvarni smisao osnivanja paralelnih akademija upravo ono što se rijetko smije naglas reći: prostitucija zvanja zarad funkcija. Umjesto da titule i znanstveni autoritet budu u službi znanja, razvoja i društva, one postaju valuta kojom se kupuju status i privilegije. U društvu u kojem je politika već odavno pretvorena u tržište ucjena i sinekura, ni akademska zajednica, izgleda, nije imuna na tu logiku.

Nestanak kritičke misli

Još je poraznije što se u Bosni i Hercegovini gotovo potpuno izgubila kritička misao. U ovoj zemlji je svaka ozbiljna kritika odmah proglašena politički obojenom i svrstana u stranačke rovove. Ako ukažete na sistemsku korupciju, odmah ste “njihov”. Ako analizirate nacionalističku ideologiju, odmah ste “protiv ovog naroda”. Ako dovodite u pitanje neodgovornost akademske zajednice, proglašeni ste “neprijateljem nauke”. Takvo stanje guši svaku mogućnost stvarne rasprave i drži društvo u začaranom krugu samocenzure i apatije.

Prije rata – inteligencija kao nosilac promjena

Nekada je Bosna i Hercegovina imala intelektualce koji su, i pod pritiscima jednopartijskog sistema, znali biti nosioci društvenih promjena i kulturnog razvoja. Univerziteti su bili mjesta sukoba ideja, kritičkih rasprava i novih vrijednosti. Danas su univerziteti pretvoreni u birokratske aparate i fabrike diploma, a mnogi profesori u putujuće predavače koji “tezgare” od Travnika do Mostara, od Bihaća do Bijeljine, pokrivajući planove fakulteta osnovanih preko noći. Time su i sami postali instrument degradacije obrazovanja.

Vjerske zajednice kao zamjena za inteligenciju

Najbolniji primjer je povratak u Banju Luku. Nosioci povratka nisu univerzitet, kulturne institucije ili intelektualna elita, nego Islamska zajednica i Katolička crkva. One danas imaju ulogu koju je nekada imala građanska inteligencija – da budu čuvari identiteta, zajednice i kontinuiteta života. To nije znak njihove snage, nego poraz društva koje je ostalo bez intelektualnog autoriteta.

Šta nam ostaje?

Bosna i Hercegovina je, kako piše Duraković, već tri decenije laboratorij fragmentacije: entitetske, kantonalne, etničke, obrazovne, kulturne. Šest akademija nauka i umjetnosti samo je vrh ledenog brijega. Ali najopasnija fragmentacija nije institucionalna, nego mentalna: nestanak povjerenja u kritičku misao. Društvo koje kritiku poistovjećuje s izdajom, a poslušnost s patriotizmom, ne može graditi budućnost.

Dokle će se intelektualci povlačiti i kad će konačno preuzeti odgovornost pred društvom? Da jasno kažu: kritika nije neprijatelj države, nego jedini način da država preživi. Da prestanu pristajati na ponižavajuće titule i paralelne akademije. Da se vrate onome što je smisao nauke i kulture – da oslobađa, a ne da zarobljava.

U suprotnom – mogu okačiti svoja uvjerenja mačku o rep!

O autoru

Edin Osmančević, rođeni Banjalučanin, intelektualac i patriota koji već godinama živi i radi u Švedskoj.

Završio je Ekonomski fakultet, smjer Business Administration i Finansije, i master studije iz međunarodnog biznisa. Profesionalnu karijeru gradio je u bankarskom sektoru, a zatim i u poreskoj upravi u Švedskoj, gdje se dokazao kao uspješan stručnjak u inostranstvu.

Iako daleko od domovine, Osmančević ostaje aktivno angažovan u društvenim i intelektualnim raspravama o Bosni i Hercegovini, promovišući kritičku misao, obrazovanje i patriotizam.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW