Na 56. sjednici Vijeća ministara BiH utvrđen je Prijedlog sporazuma o saradnji na zajedničkoj realizaciji projekta rekonstrukcije i modernizacije pruge Republika Srbija – Bosna i Hercegovina.

Željeznička pruga na relaciji Ruma – Šabac – Donja Borina- granica sa BiH izgrađena je u periodu između 1901. i 1978. godine. Najveća dozvoljena brzina za dizel vagone kreće se od 50 do 70-80 km/h.

Rekonstrukcija pruge značila bi veću efikasnost i sigurnost te bi voz mogao dostići brzinu i do 120 km/h. Relacija kojom bi se uspostavila pruga bila bi Ruma – Šabac – Loznica – Zvornik – Tuzla- Doboj.

“Zaključivanjem ovog sporazuma dvije države žele poboljšati kvalitetu i brzinu željezničkog prometa, uz pružanje boljih usluga za putnički teretni i intermodalni promet, smanjiti vrijeme putovanja i povećati atraktivnost željezničkog prometa za putnike i gospodarstvo”, navedeno je u priopćenju sa održane sjednice.

Forto i Vesić zajedno za povezivanje BiH i Srbije

Predlagač za usvajanje ovog nacrta jeste Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, na čelu sa ministrom Edinom Fortom. Ministar Forto i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije Goran Vesić mnogo puta su razgovarali na ovu temu.

Koliko god da se forsira stav da svaka zemlja može sama opstati, to ipak nije tako. Svi mi ovisimo jedni o drugima. Tako zemlje na Balkanu u mnogim segmentima pomažu i odmažu jedna drugoj.

Ono što je bitno jeste da se pravi prvi korak ka suzbijanju tog stereotipa da je moguće opstati bez ičije pomoći. Dakle, vraćanje pruge Ruma – Doboj u funkciju, znači razvoj ekonomije koji je temeljen na međusobnoj vanjskotrgovinskoj razmjeni.

Time bi BiH i Republika Srbija omogućile građanima da na brži, moderniji i povoljniji način putuju na relaciji ove dvije države. Još jedna bitna prednost rekonstrukcije jeste transport robe.

U martu ove godine, Forto je otišao u Beograd gdje se sastao sa Vesićem. Nakon prvog sastanka saopštili su da je iniciran razvoj digitalizacije prometnih dozvola.

Prilikom posjete Sarajevu, ministar Goran Vesić za “Dnevni avaz” je rekao da je prioritet izgradnja auto-puta Beograd – Sarajevo. Radovi za ovaj projekat počeli su 2019. godine, a završetak radova očekuje se do kraja 2024. godine.

Istakao je da se pored projekta izgradnje auto-puta radi i na uspostavljanju brze saobraćajnice, kao i redovnom avionskom linijom. U vezi s tim, možemo zaključiti da su Edin Forto i Goran Vesić istrajni u namjeri da povežu nekadašnje članice Jugoslavije, Srbiju i BiH.

Prvi zajednički projekat nakon Dejtona

Ove dvije države zajedno su aplicirale prema evropskim i međunarodnim fondovima s ciljem da osiguraju sredstva za rekonstrukciju i modernizaciju željezničke pruge. Potrebna finansijska sredstva iznose oko 500 miliona eura.

Foto: Bloomberg Adria

GIKIL (Global Ispat Koksna Industrija) iz Lukavca transportima koje obavlja Željeznicama Federacije BiH donosi otprilike 25% prihoda. To na godišnjem nivou čini promet vrijedan oko 23,5 miliona konvertibilnih maraka.

“Željeznice imaju sve veću važnost uslijed, da kažemo, ekoloških problema , energetske krize i svega onoga što se veže za tržište nafte i naftnih derivata – prebacuje se polako primat na željeznice”, rekao je ekonomski analitičar Admir Čavalić za FTV.

Projekat rekonstrukcije pruge nazvan je generacijskim projektom. Smatra se da će upravo pruga postati glavni stub industrijskog regiona u Bosni i Hercegovini. Još bitnije, projekat predstavlja prvi postdejtonski zajednički infrastrukturni projekat BiH i Republike Srbije.