Trideset godina od Dejtonskog sporazuma: “Paradoksalni mir” BiH pod pritiskom vlastitog Ustava

U povodu 30. godišnjice potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma, ugledni američki magazin Foreign Policy objavio je detaljnu analizu političke situacije u Bosni i Hercegovini, ocijenivši sporazum kao “najparadoksalniji savremeni mirovni dogovor”.

Dejton – kraj rata, ali i početak duboke političke krize

Sporazum je okončao najkrvaviji rat u Evropi nakon Drugog svjetskog rata, ali je uspostavio sistem duboke etničke podjele vlasti koji, kako navodi autor, BiH i danas drži na ivici političke paralize i mogućeg sukoba. Glavni problem, kako ističe tekst, leži u Aneksu IV Dejtonskog sporazuma – Ustavu BiH, koji je i danas na snazi.

Ustav – izvor političke disfunkcije

U tekstu se naglašava da je Ustav stvoren kako bi se zaraćenim stranama dala politička moć u zamjenu za prekid rata. Iako je to kratkoročno omogućilo mir i reintegraciju zemlje, dugoročno je stvorilo disfunkcionalan sistem u kojem nacionalističke elite, putem mehanizama veta, mogu blokirati reforme i učvrstiti svoju moć.

Međunarodna zajednica se povukla prerano

Između 1996. i 2006. BiH je ostvarila značajne reforme – jedinstvenu valutu, oružane snage, registarske oznake i državni porezni sistem. Međutim, tada se međunarodna zajednica počela povlačiti, procijenivši (pogrešno) da je posao završen. Rezultat: nacionalističke snage u BiH počele su razgrađivati postignuto.

Evropski sud i presude bez efekta

Evropski sud za ljudska prava više puta je presudio da su ključni dijelovi Ustava BiH diskriminatorni – naročito prema građanima koji ne pripadaju konstitutivnim narodima. Međutim, niti jedna ozbiljna ustavna reforma nije sprovedena, jer, kako piše autor, političke elite u BiH ne žele sistem koji bi umanjio njihovu moć.

Dodik i prijetnja urušavanja države

Kao najočitiji primjer destrukcije sistema, Foreign Policy navodi Milorada Dodika, kojeg opisuje kao secesionističkog vođu s bliskim vezama s Putinom i Vučićem. Posebno se ističe njegova uredba o zabrani rada državnih institucija na teritoriji RS-a, što autor ocjenjuje kao direktno kršenje Dejtona i prijetnju institucionalnom kolapsu.

Rješenje – reforma, ne ukidanje

Magazin predlaže da se rješenje traži u reformi Ustava BiH, a ne njegovom ukidanju. Ključ leži u formiranju široke proevropske koalicije unutar Parlamenta BiH, uz podršku opozicionih snaga u RS i među Hrvatima, a zatim i u angažmanu SAD-a i EU.

Aprilskim paketom do promjene

Jedan od modela mogao bi biti modernizovana verzija neuspjelog Aprilskog paketa iz 2006. godine – prijedlog ustavne reforme koji je tada zamalo prošao. Fokus bi, po autoru, trebao biti na stvaranju funkcionalnog, odgovornog i demokratskog sistema vlasti, a ne na teritorijalnoj reorganizaciji.

Zaključak: promjena je moguća, ali potrebna je odlučnost

Foreign Policy poručuje da je reforma teška, ali nužna – ne samo zbog stabilnosti BiH, nego i šireg interesa Zapada. “Ako se BiH ostavi da stagnira, rizik od sukoba ponovo raste. Ignorirati problem nije realna opcija,” zaključuje se u analizi.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW