Njemačka aviokompanija Lufthansa službeno je potvrdila interes za kupovinu manjinskog udjela u portugalskoj nacionalnoj aviokompaniji TAP, čime bi se otvorila mogućnost formiranja još jednog strateškog partnerstva u evropskom zrakoplovnom sektoru. Ova najava stiže u trenutku kada se evropske aviokompanije intenzivno restrukturiraju i traže modele saradnje koji im mogu osigurati dugoročnu stabilnost, bolju povezanost i jači položaj u konkurenciji.
Prema zvaničnom saopštenju Lufthanse, cilj potencijalne kupovine nije puka investicija, već uspostavljanje dugoročnog i stabilnog partnerstva s TAP-om. U tom kontekstu, izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr istakao je da bi se Lisabon mogao razviti u važno atlantsko čvorište (hub) grupe Lufthansa, posebno zbog strateškog položaja Portugala i njegovih snažnih veza s tržištima Južne Amerike.
TAP već godinama ima izuzetno razvijenu mrežu letova prema Brazilu, dijelom zahvaljujući historijskim i jezičkim vezama dviju zemalja. Upravo taj segment poslovanja smatra se jednim od ključnih razloga za interes velikih evropskih aviokompanija, jer TAP nudi pristup lukrativnom i sve traženijem transatlantskom tržištu. Kompanija je u 2023. godini prevezla oko 16 miliona putnika, a nakon pet uzastopnih godina gubitka, od 2022. posluje pozitivno, čime je postala još privlačnija investitorima.
Lufthansa već ima iskustvo u integrisanju i spašavanju evropskih aviokompanija. Tokom posljednje decenije preuzela je Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines, a nedavno je kupila i manjinski udio u italijanskom prijevozniku Ita Airways, nasljedniku nekadašnje Alitalije. Ovaj trend ukazuje na strategiju konsolidacije putem koje Lufthansa širi svoju mrežu i jača globalnu poziciju.
Prema postojećem planu portugalske vlade, prodaje se 44,9 posto udjela TAP-a, dok je dodatnih 5 posto rezervisano za zaposlenike. Vlada Portugala, uprkos djelimičnoj privatizaciji, planira ostati većinski vlasnik, s udjelom nešto većim od 50 posto. Ovaj model treba osigurati balans između privatnih investicija i državne kontrole, kako bi se spriječila potpuna privatizacija strateški važne kompanije.
Proces privlačenja investitora već je započeo, a vlada je postavila jasne rokove. Potencijalni investitori mogu dostaviti prve, indikativne ponude do 22. novembra, dok je rok za obavezujuće ponude u aprilu sljedeće godine. Očekuje se da će proces evaluacije trajati nekoliko mjeseci, pa bi konačna odluka mogla biti donesena tokom ljeta.
Lufthansa, međutim, nije jedina u trci. Air France-KLM i IAG, matična grupa British Airwaysa, također su iskazali interes. S obzirom na snažnu konkurenciju, pregovori bi mogli biti intenzivni, a odluka portugalske vlade vjerovatno će zavisiti od kombinacije finansijske ponude, dugoročne strategije i garancija očuvanja TAP-ovog identiteta i ključnih ruta.
Bez obzira na ishod, jasno je da se TAP nalazi na prekretnici. Nakon turbulentne prošlosti, perioda finansijskih problema i povratka u profit, ulazak strateškog partnera — bilo Lufthanse, Air France-KLM-a ili IAG-a — mogao bi označiti početak nove faze u razvoju portugalske nacionalne aviokompanije.