Infrastruktura i dalje ostaje ključna prepreka za efikasan i konkurentan transport u Bosni i Hercegovini, ali se naziru prvi ozbiljni pomaci ka rješavanju problema dugih zastoja na granicama. Konzorcij Logistika BiH postigao je dogovor s nadležnim institucijama, a potpisivanje sporazuma zakazano je za 18. septembar. Ovim sporazumom predviđa se usklađivanje radnog vremena graničnih prelaza, brži protok robe i smanjenje prosječnog čekanja za čak šest i po sati, što bi značajno olakšalo rad prijevoznicima i ubrzalo trgovinske tokove.
Ključne mjere i očekivani efekti
Sporazum, koji uključuje Upravu za indirektno oporezivanje i entitetske inspekcije, rezultat je višemjesečnih zahtjeva i pritisaka transportnog sektora. Koordinacija radnog vremena na najopterećenijim prelazima ima za cilj smanjenje gužvi i bolje iskorištavanje kapaciteta carinskih i inspekcijskih službi. Predsjednik Konzorcija za logistiku, Velibor Peulić, naglašava da bi dodatno poboljšanje donijela implementacija NCTS sistema, ali upozorava da postoje ozbiljna infrastrukturna ograničenja – poput uske trake od svega 3,5 metara na pojedinim izlazima iz BiH – koja zahtijevaju ulaganja i saradnju sa susjednom Hrvatskom i evropskim partnerima.
Institucionalna podrška i upozorenja
Ministar komunikacija i prometa BiH, Edin Forto, naglasio je iz ličnog iskustva da prelazak granice, čak i kada nema gužvi, traje i do pet sati. “Ovo pokazuje koliko su važne proceduralne reforme i bolji status za prevoznike”, poručio je Forto. Sličan stav ima i Vanjskotrgovinska komora BiH. Njen predsjednik, Ahmet Egrlić, upozorava da bez ozbiljnih ulaganja u infrastrukturu Bosna i Hercegovina gubi konkurentnost na evropskom tržištu, a kašnjenja ugrožavaju dugoročne poslovne odnose i imidž domaće ekonomije.
Novi izazovi na horizontu
Situaciju dodatno komplikuje skorašnje uvođenje EES sistema za registraciju ulazaka u Šengenski prostor, koje stupa na snagu 12. oktobra. Ovaj sistem mogao bi u prvim mjesecima dodatno usporiti protok robe i ljudi. Ministar vanjskih poslova BiH, Elmedin Konaković, najavio je diplomatske aktivnosti, uključujući razgovore s EU i Sjevernom Makedonijom radi uvođenja “zelene linije” i ubrzanih procedura za domaće prijevoznike.
Perspektive za budućnost
Očekuje se da će dogovoreni sporazum već naredne sedmice dati prve konkretne rezultate, što bi trebalo smanjiti troškove i povećati konkurentnost bosanskohercegovačke privrede. Međutim, stručnjaci upozoravaju da se dugoročni problemi ne mogu riješiti bez značajnih ulaganja u modernizaciju graničnih prelaza, širenje saobraćajnih traka i digitalizaciju carinskih procedura. Stabilan i brz transport ostaje jedan od stubova razvoja bh. ekonomije, a naredni mjeseci bit će ključni za procjenu stvarnog dometa ovih mjera.