Infrastruktura i dalje ostaje ključna prepreka za efikasan i konkurentan transport u Bosni i Hercegovini, ali se naziru prvi ozbiljni pomaci ka rješavanju problema dugih zastoja na granicama. Konzorcij Logistika BiH postigao je dogovor s nadležnim institucijama, a potpisivanje sporazuma zakazano je za 18. septembar. Ovim sporazumom predviđa se usklađivanje radnog vremena graničnih prelaza, brži protok robe i smanjenje prosječnog čekanja za čak šest i po sati, što bi značajno olakšalo rad prijevoznicima i ubrzalo trgovinske tokove.

Ključne mjere i očekivani efekti

Sporazum, koji uključuje Upravu za indirektno oporezivanje i entitetske inspekcije, rezultat je višemjesečnih zahtjeva i pritisaka transportnog sektora. Koordinacija radnog vremena na najopterećenijim prelazima ima za cilj smanjenje gužvi i bolje iskorištavanje kapaciteta carinskih i inspekcijskih službi. Predsjednik Konzorcija za logistiku, Velibor Peulić, naglašava da bi dodatno poboljšanje donijela implementacija NCTS sistema, ali upozorava da postoje ozbiljna infrastrukturna ograničenja – poput uske trake od svega 3,5 metara na pojedinim izlazima iz BiH – koja zahtijevaju ulaganja i saradnju sa susjednom Hrvatskom i evropskim partnerima.

Institucionalna podrška i upozorenja

Ministar komunikacija i prometa BiH, Edin Forto, naglasio je iz ličnog iskustva da prelazak granice, čak i kada nema gužvi, traje i do pet sati. “Ovo pokazuje koliko su važne proceduralne reforme i bolji status za prevoznike”, poručio je Forto. Sličan stav ima i Vanjskotrgovinska komora BiH. Njen predsjednik, Ahmet Egrlić, upozorava da bez ozbiljnih ulaganja u infrastrukturu Bosna i Hercegovina gubi konkurentnost na evropskom tržištu, a kašnjenja ugrožavaju dugoročne poslovne odnose i imidž domaće ekonomije.

Novi izazovi na horizontu

Situaciju dodatno komplikuje skorašnje uvođenje EES sistema za registraciju ulazaka u Šengenski prostor, koje stupa na snagu 12. oktobra. Ovaj sistem mogao bi u prvim mjesecima dodatno usporiti protok robe i ljudi. Ministar vanjskih poslova BiH, Elmedin Konaković, najavio je diplomatske aktivnosti, uključujući razgovore s EU i Sjevernom Makedonijom radi uvođenja “zelene linije” i ubrzanih procedura za domaće prijevoznike.

Perspektive za budućnost

Očekuje se da će dogovoreni sporazum već naredne sedmice dati prve konkretne rezultate, što bi trebalo smanjiti troškove i povećati konkurentnost bosanskohercegovačke privrede. Međutim, stručnjaci upozoravaju da se dugoročni problemi ne mogu riješiti bez značajnih ulaganja u modernizaciju graničnih prelaza, širenje saobraćajnih traka i digitalizaciju carinskih procedura. Stabilan i brz transport ostaje jedan od stubova razvoja bh. ekonomije, a naredni mjeseci bit će ključni za procjenu stvarnog dometa ovih mjera.

EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW EWRW