Saobraćajni prekršaji stranih državljana u BiH: Rastući izazov za institucijeTokom ljetnih mjeseci značajno raste broj saobraćajnih nesreća i prekršaja koje počine strani državljani na cestama Bosne i Hercegovine. Nadležne institucije suočavaju se s ozbiljnim problemima u vezi s naplatom izrečenih kazni, jer vozači koji dolaze iz inostranstva u velikom broju slučajeva uspijevaju izbjeći finansijske sankcije.
Statistika prekršaja stranih vozača
Prema podacima Uprave policije Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo (MUP KS), tokom prvih šest mjeseci ove godine sankcionisano je 1.828 stranih državljana, dok je tokom 2024. godine ukupno evidentirano 2.526 slučajeva saobraćajnih prekršaja. Najčešće se radi o prekoračenju brzine, a iznosi novčanih kazni zavise od težine prekršaja.
Postupak naplate kazni
Naplata novčanih kazni za strane vozače vrši se prema Zakonu o prekršajima Federacije BiH i Instrukciji Ministarstva unutrašnjih poslova KS. Strani vozači mogu kaznu platiti odmah u najbližoj policijskoj stanici, pri čemu dobijaju potvrdu o uplati. Ako odbiju platiti, pokreće se prekršajni postupak pred nadležnim sudom.Međutim, u slučaju prekršaja registrovanih radarima i kamerama, kazne se ne mogu uručiti vozačima koji se u međuvremenu nalaze van granica BiH. Trenutno ne postoji funkcionalan mehanizam međunarodne naplate takvih prekršaja.
Kazne za vožnju bez “zelene karte”
Ako strani državljanin upravlja vozilom bez međunarodne potvrde o osiguranju (tzv. “zelene karte”), može biti kažnjen sa 300 KM i dobiti zabranu daljnjeg kretanja po teritoriji BiH. Prema članu 248 Zakona o prekršajima Federacije BiH, ako vozač sa stranom vozačkom dozvolom počini prekršaj koji predviđa zabranu upravljanja vozilom, može mu se izreći zabrana korištenja strane dozvole u istom trajanju.
Nedostatak efikasnog nadzora
Najveći izazov u sistemu predstavlja činjenica da Granična policija BiH, iako ima pristup registru kazni koji vodi IDDEEA, nema ovlaštenja da naplaćuje kazne. Time se stranim vozačima omogućava da bez posljedica napuste zemlju, iako su počinili prekršaje.Prekršaji evidentirani radarima ostaju najveći problem jer vozači gotovo uvijek izbjegnu odgovornost. Iako su svi prekršaji na području Kantona Sarajevo digitalno zabilježeni i dostupni policiji putem aplikacije, oni se brišu nakon što nastupi zakonska zastara.
Nedostatak međunarodnog sistema za naplatu saobraćajnih kazni i ograničene nadležnosti granične policije ostavljaju značajan broj stranih saobraćajnih prekršaja nekažnjenim. Potrebno je uspostaviti efikasniji sistem saradnje i nadzora kako bi se poboljšala sigurnost na cestama BiH i osigurao jednak tretman za sve vozače.