Komercijalni direktor aviokompanije „Ryanair“ Džejson Mekgines (Jason McGuinness), koji je ranije održao konferenciju, napao je BiH zbog ponovnog uvođenja takse od 1,50 eura, naglasivši da će ovo ponovo uvođenje takse biti opasnost za sve linije u BiH i može ugroziti dalju saradnju „Ryanaira“ i aerodroma u BiH.
Tim povodom kontaktirali smo Međunarodni aerodrom Sarajevo, gdje su istakli da su upućeni u ono što je Mekgines izjavio. Kako navode, Međunarodni aerodrom Sarajevo već je poduzeo određene korake u vezi s tim pitanjem.
Rast prometa
- U saradnji s preostala tri aerodroma u BiH (Zračna luka Mostar, Međunarodni aerodrom Tuzla, Aerodrom Banja Luka), već smo uputili inicijativu prema Ministarstvu prometa i komunikacija BiH i BHDCA, u kojoj tražimo produženje moratorija na avijacijsku taksu od 1,5 eura po odlazećem putniku, kako bismo stvorili potrebne preduslove za dalji rast prometa, kao i obezbjedili konkurentnost svih aerodroma u BiH u odnosu na region i šire – navode iz Međunarodnog aerodroma Sarajevo.
Poručuju da su iznijeli svoj stav nadležnim institucijama, gdje su na osnovu statističkih pokazatelja i ostvarenih rekordnih rezultata rada potvrdili pozitivne efekte privremenog ukidanja ove takse.
Prijeti opasnost S druge strane, ističu da je Aerodrom Sarajevo potpuno svjestan značaja i važnosti Direkcije za civilno zrakoplovstvo BiH, kao i predmetne naknade u svrhu finansiranja iste. Međutim, njihov prijedlog, kako kažu, ne ide u pravcu produženja moratorija bez prethodnog osiguravanja sredstava od nadležnih institucija za normalan rad regulatora, kao i za potrebna edukacije i stručna usavršavanja, za šta se primarno koristi ova taksa.
Na pitanje smatraju li da ovo predstavlja opasnost za sve linije u BiH te da može biti ugrožena dalja saradnja između ove aviokompanije i aerodroma, iz Aerodroma ističu da, poznajući poslovnu politiku niskotarifnih aviokompanija, mogu pretpostaviti da bi ponovno uvođenje takse mogao biti problem u smislu usporavanja ili zastavljanja pozitivnog trenda rasta prometa u BiH.
Spremni na izazove Kažu da su u prethodnom periodu dokazali da su spremni na sve izazove, te da će proaktivnim pristupom, ukoliko do toga dođe, pokušati smanjiti rizik od mogućeg povlačenja pojedinih kompanija na minimum, nadajući se da će u tome uspjeti.
- Kada su u pitanju rekordni rezultati rasta na Međunarodnom aerodromu Sarajevo, u smislu povećanja broja aviolinija i putnika, naravno, to nije isključivo rezultat privremenog ukidanja ove takse, već je rezultat seta mjera i aktivnosti koje je poduzela Uprava J.P. Međunarodni aerodrom Sarajevo putem najatraktivnijeg programa poticaja, kao i saradnje s različitim nivoima vlasti, prvenstveno s Vladom KS, Ministarstvom privrede KS, Turističkom zajednicom, te Vladom Federacije BiH i resornim ministarstvom koji su također obezbjedili određene poticajne mjere za unapređenje prometa i proširenje zračne povezanosti – ističu.
Pokretanje baze Upitali smo ih i da li će Ryanair možda pokrenuti bazu u Sarajevu ukoliko se ova taksa ukine, na šta su odgovorili da je Ryanair najavio mogućnost otvaranja baze, ukoliko se ispune svi preduslovi za to, što podrazumijeva prolongiranje uvođenja avijacijske takse ili njeno potpuno ukidanje.
- Dobar primjer imamo u Švedskoj, gdje je Vlada Kraljevine Švedske donijela odluku o suspenziji naplate avio-takse koja stupa na snagu 01.07.2025. godine. S obzirom na to da ova odluka ima za cilj pojačanje pristupačnosti i konkurentnosti švedskih aerodroma, vrlo je opravdana bojazan da će vraćanje ove takse uticati na konkurentnost svih aerodroma u BiH. Taksa, koja je uvedena 2018. godine, imala je za cilj smanjenje potražnje za zračnim putovanjima i minimiziranje doprinosa avioindustrije klimatskim promjenama, što je bilo dio zelene politike zemlje. Međutim, uvođenje takse dovelo je do značajnog pada broja putnika i usporilo oporavak zemlje od posljedica COVID pandemije, posebno u poređenju sa susjednim skandinavskim zemljama, jer švedska avio-industrija još uvijek nije dostigla brojke iz 2019. godine.
Također, predstavnici IATA (International Air Transport Association) su čestitali Vladi na ukidanju putničke takse, ističući kako je oporezivanje ekonomski kontraproduktivno i neučinkovito za okoliš. Bolja zračna povezanost nedvojbeno razvija ekonomiju, što s rastom dugoročno dovodi do veće naplate poreza, te je svakako pozitivan signal za investitore. Dodatno, niže cijene avio-karata će stvoriti dodatnu potražnju za ovom vrstom usluge, što će dovesti do pojačane konkurentnosti i razvoja u svim segmentima. Mnoge kompanije, uključujući i niskotarifne prijevoznike, uslijed ove odluke najavile su uspostavljanje avio-baza širom zemlje, što svakako dovodi do povećanog rasta u svim privrednim granama – zaključili su iz Međunarodnog aerodroma Sarajevo.