smartinfo

Analiza rizika i odgovora na secesionističke prijetnje usmjerene protiv ustavno-pravnog poretka Bosne i Hercegovine

Piše Dr.sc. Edin Garaplija

Kompleksna politička situacija

Politička situacija u Bosni i Hercegovini je inače sama po sebi veoma kompleksna i izazovna, prvenstveno zbog njenog entitetskog uređenja i etničke heterogenosti. Bosna i Hercegovina se sastoji iz dva glavna entiteta: Federacije Bosne i Hercegovine, koja je uglavnom naseljena Bošnjacima i Hrvatima, te Republike Srpske, s većinskim srpskim stanovništvom. Također postoji i Brčko Distrikt, koji ima poseban međunarodni status i funkcioniše kao kondominijum oba eniteta.

Bosanskohercegovački društveno-politički sistem, je nakaradnim tumačenjem Dejtonskog mirovnog sporazuma zasnovan isključivo na etničkim principima, zanemarujući predstavnike građana i ostalih naroda navedenih u preambuli Ustava, što često dovodi do zastoja u procesu odlučivanja i provedbe reformi.

Na ovaj problem su ukazale brojne presude Suda za ljudska prava u Strazburu u slučajevima „Sejdić-Finci“, „Zornić“, „Kovačević“, itd. Dalje, u Anexu IV Ustav BiH u Članu 1. tačka 2. jasno stoji: Bosna i Hercegovina će biti demokratska država koja će funkcionisati prema slovu zakona i sa slobodnim demokoratskim izborima. Od ova dva principa, danas nemamo očito ni jedan ni drugi.

Trenutno, politička klima u Bosni i Hercegovini je dodatno opterećena nacionalističkim retorikama i često polariziranim političkim diskursom, što otežava napredak ka članstvu u Europskoj uniji, unatoč formalnom kandidatskom statusu zemlje. Osim toga, ekonomske teškoće, korupcija i nezaposlenost su dalji faktori koji doprinose političkoj nestabilnosti. Zemlja se također suočava s izazovima poput iseljavanja mladih i obrazovanih ljudi, što dugoročno može uticati na njen ekonomski i socijalni razvoj.

Koliko je realna mogućnost otcjepljenja Republike Srpske

Jedan broj političara iz Republike Srpske, predvođenih Miloradom Dodikom, učestalo izražavaju želju za otcjepljenjem, što stvara napetosti unutar zemlje i izaziva reakcije međunarodne zajednice. Međutim, na takve izjave slijede oštre kritike i upozorenja od strane međunarodne zajednice, uključujući Sjedinjene Američke Države i Europsku Uniju, koji insistiraju na striktno poštivanje Dejtonskog sporazuma.

Mogućnost otcjepljenja Republike Srpske je trenutno veoma mala, zbog pravnih, političkih i međunarodnih prepreka. Svaki pokušaj secesije vjerojatno bi doveo do ozbiljnih političkih i ekonomskih posljedica, te bi značajno pogoršao stabilnost u regionu. Međunarodna zajednica je dosljedno naglašavala svoju posvećenost teritorijalnom integritetu i suverenitetu Bosne i Hercegovine.

Procjenjivanje mogućnosti otcjepljenja Republike Srpske od Bosne i Hercegovine u konkretnim
postotcima je izuzetno teško i ne može se precizno utvrditi bez detaljnog procijenjivanja, jer zavisi od mnogih promjenljivih i nepredvidljivih faktora. Međutim, moguće je naglasiti da je, prema trenutnom pravnom i političkom okviru, te međunarodnom stavu, mogućnost otcjepljenja vrlo niska.

S obzirom na ove okolnosti, moglo bi se smatrati da je mogućnost otcjepljenja Republike Srpske vrlo blizu nuli u trenutnom kontekstu, osim ako ne dođe do značajnih promjena u međunarodnom pravu, političkoj volji unutar Bosne i Hercegovine, ili u stavovima ključnih međunarodnih aktera. Dejtonski mirovni sporazum i stalni međunarodni pritisak za očuvanje teritorijalnog integriteta Bosne i Hercegovine čine svaku dalju inicijativu za otcjepljenje izuzetno teškom.

Pored toga, bilo kakvi potezi ka otcjepljenju bi vjerojatno izazvali ozbiljnu reakciju domaćih i međunarodnih institucija zaduženih za odbranu ustavnog poretka i sankcionisanje takvih pokušaja.

Sudbina secesionističkih ideja

Pitanje otcjepljenja Republike Srpske od Bosne i Hercegovine je veoma osjetljivo i složeno. U skladu s Dejtonskim mirovnim sporazumom koji je 1995. godine okončao rat u Bosni i Hercegovini, Republika Srpska je priznata kao jedan od dva entiteta unutar Bosne i Hercegovine, drugi entitet je Federacija Bosne i Hercegovine. Dejtonski sporazum je jasno uspostavio suverenitet Bosne i Hercegovine i zabranjuje secesiju bilo kojeg njenog dijela.

Predviđanja o političkoj budućnosti bilo kojeg političara, uključujući i Milorada Dodika, mogu biti neizvjesna i zavise od mnogih faktora, uključujući političke, ekonomske i međunarodne uticaje. Milorad Dodik je nesporno najutjecajniji političar u Republici Srpskoj. Poznat je po svojim nacionalističkim stavovima i čestim kontroverzama i napadima na Bosnu i Hercegovinu i međunarodnu zajednicu.

Njegova politička karijera na prvom mjestu zavisi od izbornih rezultata koje mu opozicioni političari u manjem entitetu spore optužujući ga za izborne krađe: Također, Dodik je ovisan od varijabilnih političkih savezništava kako na unutrašnjem planu u Republici Srpskoj, tako i na vanjskom u Srbiji i Rusiji. Ne zaboravimo i na njegove poslovne odnose sa Hrvatskom i Mađarskom. I na kraju, njegova dalja politička sudbina će ponajviše zavisiti od sve jačih pritisaka međunarodne zajednice, koja ga kontinuirano oštro kritikuje zbog secesionističkih izjava i akcija koje su u suprotnosti sa Dejtonskim mirovnim sporazumom.

Dodikovi odnosi s EU i SAD se rapidno zaoštravaju, a posebno u posljednjih par sedmica kada su njemu i njegvim bliskim saradicima blokirane sve finansijske transakcije i sredstva u domaćim bankama jer su
zbog svog djelovanja i korupcije stavljeni na američku „crnu“ listu sankcionisanih osoba. U konačnici, da li će i kada Dodik biti uklonjen sa političke scene zavisi od mnogo varijabli, uključujući prije svega volju birača, političke dinamike unutar Republike Srpske i Bosne i Hercegovine, ali i međunarodnih okolnosti i politika suprostavljanja ruskom uticaju na zemlje zapadnog Balkana.

Sve je izvjesniji scenario da će se državno Tužilaštvo pod monitoringom međunarodne zajednice morati oglasiti i na posljednje Dodikove secesionističke prijetnje koje predstavljaju direktni napad na ustavni poredak i kršenje člana 156 Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine u kom se navodi:

Kao i u slučaju Dodika, sudbina njegovih pandama i partnera u dosadašnjoj etno-nacionalnoj podjeli vlasti u Bosni i Hercegovini, ovdje posebno mislimo na Bakira Izetbegovića i Dragana Čovića i njihov eventualni o(p)stanak na političkoj sceni, također će zavisiti od njihove sposobnosti da se nose sa unutrašnjim izazovima, poput etničkih tenzija i ekonomskih problema.

Sad za sad ni jedan ni drugi se direktno ne suprotstavljaju Dodikovim secesionističkim pokušajima, što zbog kalkulacija spram međunarodne zajednice, a što zbog svog biračkog tijela, priželjkujući u konačnici najgori scenario raspada koji bi im donio benefite pomilovanja za njihove dosadašnje politike, veze sa korupcijom i legalizaciju crnih fondova. Također, kao i slučaju Dodika, o sudbini ove dvojice će značajan uticaj imati i međunarodna zajednica koja se iz dana u dan sve više distancira od obojice, upravo zbog njihove pročitane „dvostruke“ politike.

Reakcije Srbije na pokušaj otcjepljenja Republike Srpske

Reakcija Srbije na eventualni pokušaj otcjepljenja Republike Srpske od Bosne i Hercegovine može biti predmet mnogih spekulacija, ali možemo razmotriti nekoliko ključnih faktora koji bi oblikovali njen odgovor.

Na osnovu ovih faktora, može se pretpostaviti da bi Srbija u slučaju pokušaja otcjepljenja Republike Srpske vjerovatno zauzela oprezan stav, izbjegavajući bilo kakve radikalne poteze koji bi mogli dovesti do međunarodne osude ili destabilizacije regiona. Srbija bi verovatno nastojala da djeluje kao posrednik ili da koristi diplomatske kanale za rješavanje situacije, sve u cilju očuvanja regionalnog mira i svojih evropskih aspiracija.

Reakcije međunarodne zajednice na pokušaj otcjepljenja

Reakcija međunarodne zajednice na bilo kakav pokušaj secesije Republike Srpske vjerojatno bi bila brza i odlučna, s obzirom na njenu snažnu predanost očuvanju teritorijalnog integriteta i suvereniteta Bosne i Hercegovine, kako je to definirano Dejtonskim mirovnim sporazumom.

Sve u svemu, međunarodna zajednica igra ključnu ulogu u održavanju stabilnosti u Bosni i Hercegovini i njen odgovor na bilo kakve secesionističke aktivnosti bio bi usmjeren na sprječavanje destabilizacije i očuvanje postignutih mirovnih sporazuma.

Reakcije državnih institucija Bosne i Hercegovine na pokušaj otcjepljenja

Reakcija državnih institucija Bosne i Hercegovine, uključujući vojsku (Oružane snage Bosne i Hercegovine) i policiju, na bilo kakav pokušaj secesije Republike Srpske bio bi izuzetno delikatan i složen proces, koji bi zahtijevao odlučan, ali i izbalansiran pristup kako bi se izbjegla eskalacija sukoba i očuvala državna stabilnost.

Ukupno gledano, državne institucije Bosne i Hercegovine bi se suočile sa izuzetno teškim zadatkom u slučaju pokušaja secesije, s naglaskom na pronalaženju rješenja koja bi izbjegla nasilje i osigurala očuvanje državnog jedinstva i stabilnosti.

Dr.sc. Edin Garaplija
Exit mobile version